Ghost in the Shell

Japonský cyberpunk

Ghost in the Shell, je podle mně naprosto perfektní film, který by neměl uniknout oku žádného příznivce cyberpunku. A to, že je kreslený rozhodně neznamená, že by byl určený dětem. Tak jsem na vás hodnocení vychrlil hned na začátku, ale nic se nedá dělat. Ghost in the Shell mně naprosto dostal. Ještě, bych měl říci, že tenhle film nejspíš neuvidíte. Ptáte se proč? Odpověď je celkem jednoduchá. V kinech ho nedávají a jestli ho seženete na videu, tak jenom v angličtině. Takže teď, když víte, jak na tom jste, můžeme začít s recenzí.

Děj se odehrává v roce 2029 v přelidněném městě, plném neónových reklam, mrakodrapů a futuristické technologie. Prostě klasika. Hlavní hrdinkou je „Major“ Motoko Kusanagi agentka a členka Sekce 9. Spíše než člověk, je cyborg. V jejím těle, momentálně už dvacátém, je původní jenom mozek. Jejími podřízenými jsou tvrďák Bateau a mladý Togusa, který má ještě původní tělo a celé Sekci 9 šéfuje Aramaki. Motoko a její tým pátrají po tzv. ghosts. Duchové jsou vlastně skupinou hackerů, kteří se dokáží dostat do lidského těla a ovládnout ho. Nejlepší z nich je hacker zvaný Puppet Master. Později se dozvíme, že Puppet Master je vládní projekt s kódovým jménem 2501. Je to vlastně program, vyvinutý pro cyber špionáž, který si uvědomil vlastní existenci. A protože každá bytost potřebuje k pořádnému životu tělo, hledá je i on.

Ghost in the Shell vznikl podle několika japonských comicsů. A když se řekne japonsko a comics, snad každý si představí úchylné příběhy plné sexu a násilí. Tenhle patří, ale mezi ty slušnější a je přístupný „už od 16 let“. Erotiku zde zastupuje pár scén s nahou Motoko, která je stejně cyborg. A větší akční scény tu jsou jenom dvě. Hlavním plusem je perfektní atmosféra, která se dá srovnat s mým oblíbeným Blade Runnerem. Říká se, že Ghost in the Shell je podobný Pátému elementu a Matrixu, i když vznikl dříve. Myslím si, že podobnost je čistě náhodná. Prostě si občas řeknete, že takhle to udělala Leeloo nebo agent.

Teď je snad každému jasné, že Ghost in the Shell musí vidět. Ještě na závěr musím poznamenat, že nevadí, když neumíte anglicky, protože samozřejmě existuje verze v japonštině a ta moje má dokonce holandské titulky :-)).

Hodnocení: 9/10 Název: Ghost in the Shell Režie: Mamoru Oshii Scénář: Masamune Shirow, Kazunori Itô Na motivy: několika manga comicsů


18. decembra 2000
FantasyPlanet