George R. R. Martin

Bio a bibliografia

Viacero spisovateľov má tu česť, že som si ich zaradil do priečinka najobľúbenejší, a George Raymond Richard Martin tam patrí právom. Je totiž veľmajstrom toho, čo mám vo fantastike najradšej – krátkeho príbehu. I keď sa v poslednej dobe zameral skôr na objemnú fantasy (A Song of Ice and Fire), pre mňa navždy ostane kráľom poviedky. Kráľ s korunou z hmly, ktorá stúpa na Planéte prízrakov a hráč s rukou plnou úžasných kariet. Boh mu totiž nadelil to, o čom väčšina spisovateľov márne sníva… talent.

George R. R. Martin sa narodil 20. septembra 1948, v neveľkom mestečku Bayone, v New Jersey. Vyštudoval žurnalistiku na illinoiskej Northwestern University v Evanstone, a po ukončení štúdií pracoval dva roky v sociálnej organizácii VISTA. Popri tom písal ako žurnalista na voľnej nohe, a krátku dobu pôsobil ako učiteľ žurnalistiky. Zaujímavosťou je jeho spolupráca s Continental Chess Association, kde organizoval šachové turnaje (1973 – 76). Svoje skúsenosti s hrou kráľov vynikajúco zhodnotil v geniálnej poviedke Unsound variations (1981, česky Nečekané variace, v rovnomennej zbierke, AFSF 1997).

V tom čase G.R.R. Martin získal aj svoje prvé „skutočné“ kontakty s písaním. Hoci tvoril od detstva (písal hrôzostrašné príbehy, ktoré predával deťom v susedstve), v roku 1971 predal svoju prvú poviedku The Hero magazínu Galaxy a tým sa pred ním otvorila nová cesta. I keď sa ešte sporadicky venoval žurnalistike, pomaly sa presúval tam, kam ho to najviac ťahalo – k tvorivému písaniu. V roku 1974 získal svoje prvé ocenenie (Hugo za Song for Lya, česky Píseň pro Lyu, v zbierke Písečníci, Laser 1992). V roku 1979 získal ceny Nebula aj Hugo (za poviedku Sankings, česky Písečníci), zavesil všetko ostatné na klinec a stal sa spisovateľom z povolania. Postupne vydal stovky poviedok, pomenej románov (no o to úspešnejších) a napísal scenáre k desiatkam filmov a seriálov (napr. pre Twiligt Zone alebo Beauty and the Beast).

V súčasnosti G. R. R. Martin pokračuje v práci na svojom dosiaľ najgrandióznejšom diele: Song of Ice and Fire (česky Píseň ledu a ohně, prvý diel Game of Thrones, česky Hra o trůny, vyšiel vo vydavateľstve Talpress v roku 2000), z ktorého dosiaľ vyšli tri diely a predpokladá sa (teda, predpokladá sám autor), že vyjdú ešte dva. Je to monumentálny epos, fantasy klasického štýlu rytier, drak, princezná, no postavená na velšanskej histórii a mytológii do takých detailov, až má čitateľ pocit, že je skutočne medzi hrdinami románu. Mne gigantické ságy veľmi nesedia, no každopádne ide o skvelé dielo… hodné talentu pána Martina. Popri samotnej ságe pán Martin sľúbil čitateľom, že napíše aj poviedky zo sveta, v ktorom sa kniha odohráva, čo aj dodržal… viď poviedka The Hedge Knight (česky Potulný rytíř) v antológii Roberta Silverberga Legends (česky Legendy, Beta-Dobrovský, Ševčík 1999).

A po úvode by hádam nezaškodilo aj zopár faktov. Nasleduje viac-menej kompletná bibliografia G.R.R. Martina.

Romány:
  • Dying of the Light (Simon&Schuster 1977),
  • Windhaven (spolu s Lisou Tutle, Timescape 1981, česky Laser 1993),
  • Fevre Dream (Posseidon Press 1982, ak toto číta niekto z vydavateľov, tento román by som si rád prečítal v českom preklade… Je to pomerne originálny príbeh o upíroch a ja upírov milujem :),
  • The Armageddons Rag (Posseidon Press 1983, Nemo Press 1983. Toto by tiež nemuselo byť zlé… gotický príbeh o rockovej skupine 60. tych rokov, ktorá sa zaplieta s temnými silami.),
  • Dead Man's Hand (s Johnom Millerom, Bantam Books 1990),
 A Song of Ice and Fire:
  • 1. Game of Thrones (Bantam Books 1996, česky Hra o trůny, Talpress 2000),
  • 2. A Clash of Kings (Bantam Books 1999),
  • 3. A Storm of Swords (Bantam Books, október 2000),
  • 4. A Dance with Dragon (plánované),
  • 5. The Winds of Winter (plánované).
Zbierky poviedok a novely:
  • A Song for Lya and Other Stories (Avon 1976, česky v Písečníci, Laser 1992),
  • Songs of Stars and Shadows (Pocket Book 1977),
  • Sandkings (Timescape 1981, česky v Písečníci, Laser 1992),
  • Songs the Dead Men Sing (Dark Harvest 1983),
  • Nightflyers (Bluejay Books 1985, česky Laser 1992),
  • Tuf Voyaging (Baen Books 1986, česky Tufova dobrodružství, Albatros 2000),
  • Portraits of His Children (Dark Harvest 1987, česky v Nečekané variace, AFSF 1997),
Ako editor a autor sa podieľal na:
  • New Voices In Science Fiction (Macmillan 1977),
  • New Voices II (HBJ/Jove 1979),
  • New Voices III (Berkley 1980),
  • New Voices 4 (Berkley 1981),
  • The Science Fiction Weight-Loss Book (Crown 1983 (spolu s Isaacom Asimovom a Martin Harry Greenbergom) ,
  • The John W. Campbell Awards (Vol.5, Bluejay Books 1984),
  • Night Visions 3 (Dark Harvest 1986).
Nasleduje séria Divoké karty. 15 zbierok poviedok, ktoré G.R.R. Martin nielen editoval, ale spravidla do nich aj prispel. Ide o príbehy zo sveta, ktorý bol napadnutý mimozemským vírusom a zmutoval do… hracích kariet, podľa ich hierarchie. Drsný svet, v ktorom majú najväčšie šance… esá :)
  • Wild Cards (Bantam Books 1987),
  • Wild Cards II: Aces High (Bantam Books, 1987),
  • Wild Cards III: Jokers Wild (Bantam Books, 1987),
  • Wild Cards IV: Aces Abroad (Bantam Books, 1988),
  • Wild Cards V: Down & Dirty (Bantam Books, 1988),
  • Wild Cards VI: Ace in the Hole (Bantam Books, 1990),
  • Wild Cards VII: Dead Man's Hand (Bantam Books, 1990),
  • Wild Cards VIII: One-Eyed Jacks (Bantam Books, 1991),
  • Wild Cards IX: Jokertown Shuffle (Bantam Books, 1991),
  • Wild Cards X: Double Solitaire (román, napísaný Melindou M. Snodgrass, Bantam Books 1992),
  • Wild Cards XI: Dealer's Choice (Bantam Books 1992),
  • Wild Cards XII: Turn of the Cards (román napísaný Victorom Milanom, Bantam Books 1993),
  • Card Sharks (Wild Cards 13, Baen Books 1993),
  • Marked Cards (Wild Cards 14, Baen Books 1994),
  • Black Trump (Wild Cards 15, Baen Books 1995).
Nuž, a to je v skratke o tomto talentovanom autorovi všetko. Odporúčam vám však neteoretizovať a prečítať si niečo z jeho bohatej bibliografie. Hra o trůny je bežne na pultoch kníhkupectiev (pozor, je umelo rozdelená do dvoch kníh!), zbierku Legendy môžete stretnúť tiež, spolu s Tufovými dobrodružstvami. A ak by ste náhodou v antikvariáte stretli Nečekané variace, prípadne staršie zbierky od Laseru, neváhajte! Nechápem síce, aký somár a ignorant sa ich vzdal ale pre vás to bude jedinečná šanca… stretnúť sa s talentom, ktorý Boh zverí tak jednému človeku zo stovky miliónov.

Ehm, skoro som zabudol, ak chcete Majstrovi niečo povedať, mejlujte mu na adresu GeoRR@aol.com.


16. októbra 2000
Rastislav Weber