Gaiman prvýkrát tohto roku prehral

Na World Fantasy Convention 2002 v Minneapolise sa udeľovala posledná tohtoročná americká veľká cena v oblasti fantastiky – World Fantasy Awards. Výsledky priniesli veľké prekvapenie – prvýkrát nevyhrali Gaimanovi Americkí bohovia cenu, na ktorú boli nominovaní. Predbehla ich stará dáma Ursula le Guinová s piatym románom, celkovo šiestou knihou, zo Stredozemia „The Other Wind“. Ursulka bola ináč po dlhom čase minulý rok veľmi čiperná – vydala sci-fi román The Telling, spomínaný víťazný fantasy román a ešte aj zbierku poviedok Tales from Earthsea. Gaimanovi môže byť malou útechou fakt, že v románovej kategórii porazila aj ďalšie slávne mená – Raya Bradburyho s románom „From the Dust Returned“, „The Wooden Sea“ Jonathana Carolla či „The Curse of Chalion“ Lois McMaster Bujoldovej. Dlhú poviedku vyhral S. P. Somtow s poviedkou \„The Bird Catcher\“, ktorá vyšla v antológii Dennisa Etchisona „The Museum of Horrors“. Tá vo svojej kategórii porazila uznávané výbery najlepších hororov či fantasy roka. Somtow zvíťazil aj nad Le Guinovej poviedkou zo spomínanej zbierky. V kategórii krátkych poviedok zvíťazil Albert E. Cowdrey s dielom \„Queen for a Day\“. Mal tu väčšinou konkrenciu mladých autorov, medzi nimi aj veľmi uznávaného Nala Hopkinsona. Ten zvíťazil medzi zbierkami poviedok s knižkou „Skin Folk“. Medzi menej známymi (aspoň mne) maliarmi zvíťazil Allen Koszowski. Udeľuje sa tu aj množstvo špeciálnych cien. Tú pre profesionálov udelili redaktorom Jo Fletcherovi a Stephen Jonesovi, neprofesionálnu taktiež redaktorom vydavateľstiev – Raymond Russellovi a Rosalie Parkerovej z malého vydavateľstva Tartarus Press. Cenu za celoživotné dielo získal šéfredaktor Analogu George Scithers a najstarší fan Forrest J Ackerman.


4. novembra 2002
Martin Králik