Gaiman, Miéville a Dozois dostali po dva Locusy

Ceny Locus 2003

V piatok večer sa na Westercone vo washingtonskom SeaTeacu udeľovali Ceny Locus – tretie najdôležitejšie, podľa niektorých úplne najvýznamnejšie ceny americkej SF (pretože do nich môže hlasovať každý, na rozdiel od Huga a Nebuly, kde sú hlasy limitované účasťou na Worldcone, resp. členstvom v SFWA). Potvrdili postavenie, ktoré si v americkej fantastike za posledné roky vydobyli Neil Gaiman, China Miéville, Gartdner Dozois a Kim Stanley Robinson.

Podľa očakávania práve posledný menovaný získal Locus v kategórii SF román za grandióznu alternatívnu históriu „The Years of Rice and Salt“ (Roky ryže a soli). V spoločnej kategórii románov z fantasy a hororu zvíťazil tretí román Chinu Miévillea „The Scar“ (Jazva), odohrávajúci sa v rovnakom svete ako Nádraží Perdido, rovnako ako dlhá poviedka „The Tain“ (Staniol), ktorá zvíťazila vo svojej kategórii. Za prvý román odmenili Alexandra C. Irvinea a jeho knižku „A Scattering of Jades“ (Pár mŕch). Prvým víťazom v novej kategórii románu pre dospievajúcich (Young adult novel) je Neil Gaiman s Koralínou. Ten zase vyhral aj krátku poviedku s dielom \„October in the Chair\“ (Október v kresle), ktoré vyšlo v špeciálnom 39. čísle časopisu Conjunction, editovanom Petrom Straubom. Stredne dlhú poviedku vyhrala Ursula Le Guinová s \„The Wild Girls\“ (Divoké dievčatá) a zbierku poviedok Ted Chinag so Stories of Your Life and Others (Príbehy vášho života a iné).

Dve ceny dostal ešte Gardner Dozois – za antológiu The Year\'s Best Science Fiction: Nineteenth Annual Collection a ako redaktor roku. Za najlepší časopis však nezvolili jeho Asimov‘s, ale už druhý krát po sebe The Magazine of Fantasy & Science Fiction. Najlepšou non-fiction je Sterlingova prognostická Tomorrow Now: Envisioning the Next Fifty Years (Budúcnosť teraz: Predstava ďalších 50 rokov), artbookom deviata časť antológie Spectrum sa maliarom Bob Eggleton. Vydavateľstvom sa stalo zase Tor, ktorého zakladateľ Tom Doherty získal aj špeciálnu cenu za pätnáste víťazstvo v tejto kategórii za sebou.


6. júla 2003
Martin Králik