Gaiman a LOTR zvíťazili

Ceny Hugo 2002

Včera večer na Worldcone v San Jose vyhlásili najprestížnejšie ceny v science fiction.

V kategórii román zvíťazil podľa očakávania Neil Gaiman s knihouAmerican Gods, ktorú už všetci dobre poznáme z českého prekladu. Vydavateľstvo Polaris treba oceniť aj preto, že táto bohovsky napísaná kniha má už teraz veľkú šancu získať budúcoročnú Nebulu.

Cenu za dlhú poviedku získal Vernor Vinge – ináč hlavný hosť Wordlconu. Ocenená \„Fast Times at Fairmont High\“ vyšla v zbierke The Collected Stories of Vernor Vinge. Aj stredne dlhá poviedka vyšla knižne. Vo veľmi cenenej antológii Starlight 3 mal Ted Chinag dielo \„Hell Is the Absence of God\“ – a zaň konečne, po dvoch Nebulách, získal konečne Huga. Za najlepšiu krátku poviedku vyhlásili \„The Dog Said Bow-Wow\“ od viackrát oceneného Michaela Swanwicka.

Nejlepšou nebeletristickou knihou je artbook The Art of Chesley Bonestell, ktorý vo vydavateľstve Paper Tiger pripravili Ron Miller a Frederick C. Durant III. Mnohých nás potešila aj kategória DRAMATIC PRESENTATION. Zvíťazil môj milovaný The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring. Maliarom roka sa stal podľa očakávania už po x-tý raz Michael Wellan. Za najlepšiu redaktoru vyhlásili Ellen Datlow, ktorá podľa mňa Gardnera Dozoisa predbehla vďaka editovaniu pokladnice internetovej sci-fi SciFiction. Huga v novej kategórii najlepšia internetová stránka však získal Locus, ktorý zvíťazil aj v kategórii poloprofesionálnych časopisov. Najlepším fanzinom sa stal takisto donekonečmna oceňovaný Ansible Davea Langforda, ktorý získal aj cenu za najlepšieho fanúšikovského spisovateľa. Spoľahlivo si tak udržuje pozíciu človeka s najväčším počtom Hugov. Za najlepšieho fanúšikovského maliara vyhlásili Teddyho Harviu a cenu Johna W. Campbella pre najlepšieho nového autora dostala Jo Waltonová.


2. septembra 2002
Martin Králik