Faraoský kontrakt (Emancipátor I)

Aldridge Ray

Ray Aldridge je u nás znám jako spisovatel kvalitní a originální sci-fi. V tomto románu se opět dostáváme do světa Dilvermoonu, opět se setkáme s mocenským bojem mezi vládnoucími organizacemi a opět se podíváme na Planinu.

Na Planině příběh i začíná. Pro zopakování připomenu, že Planina je umělá prostora, kde si lidé za pomoci dočasné změny osobnosti hrají na zvířata. Spíše by se mělo říci simulují zvířata, protože do pojmu hraní obvykle nespadá boj o život. Tato Planina má ovšem trošku jiná pravidla než ta popsaná v Dilvermoonu.

Těžiště děje je ale někde úplně jinde. Hlavním hrdinou je žoldnéř, zabiják a agent, který chladnokrevně mění zaměstnavatele kdykoli se mu to hodí. Naposledy přešel od Emancipátorů – bojovníků za práva otroků – k Umělecké lize, která je právě na obchodu s otroky založena.

Další jeho kontrakt je právě Faraožský, potažmo na planetě Farao, kde kdosi krade Lize jejich otroky. Hned na počátku knihy se dozvíme něco o zajištění agentů – je jim do mozku (spíše do mysli) implementován program, který je ve smrtelném nebezpečí zabije a odešle informace „tachionovým svazkem“ zpět Lize. Jak to předání informací asi funguje, to ví jen autor a možná ani on ne. Tohle se ovšem našemu hrdinovi moc nelíbí a nechává si myšlení „hackersky“ upravit. V nebezpečí tím získává trochu času navíc, ale nevědomky je mu posílen sexuální pud.

Konečně se může kniha rozběhnout a agent se vydává na Farao. Paneta je popsána jako živoucí peklo s malou obyvatelnou plošinou. Obyvateli jsou lidé, ale technika je zaostalá a vládne feudální, silně náboženský řád.

Hrdina je popsán jako dokonalý agent, který s ledovým klidem odstřelí svého zaměstnavatele a přeběhne ke druhé straně. James Bond je proti němu úplná bábovka. Několikrát je zdůrazněno, že nikomu nevěří a několik jeho kolegů při stejné misi záhadně zahynulo. Co superagent udělá na začátku mise? Okamžitě všechno vykecá zjevně nastrčené krasavici.

Pravda, hrdina má sice nevýhodu posíleného sexuálního pudu, ale na mnoha místech se opravdu chová jako parodie na Jamese Bonda. Inkognito ignoruje ač ví, že je odposloucháván a naopak na něm trvá, i když již ví, že vše je prozrazeno.

Jeho příprava je také velmi chabá. Kde kdo vlastní všelijaká nenápadná vylepšení a implantáty a dalo by se čekat, že zvláště agent bude mít něco více než vyztužené kosti a vylepšenou odolnost. Takhle může po zatčení středověkou stráží jen potupně čekat na popravu. Na agenta opravdu slabé.

Vedlejší postavy také nejsou žádná sláva, přesto jsou někteří z nich prokresleni velmi pěkně. Jiní se ovšem chovají naprosto zmateně a každou chvíli si odporují.

Prostředí autor nevěnoval mnoho pozornosti a jen zlehka ho načrtnul. I zde se ovšem najdou zajímavé nápady. Pro příklad mohu uvést slavnost v podvodním zámku. Jiné věci zase příliš nesedí, v celém komplexu se všichni pohybují výhradně pěšky bez jakéhokoli dopravního systému.

Příběh se na své akční zaměření příliš vleče a místy je vysloveně ukecaný. Ani morální poučení není příliš valné: Hrdina klidně zabíjí nevinné a akci na vysvobození otroků pořádá kvůli své vlastní záchraně a kvůli ženské.

Překlad se dá těžko posoudit bez znalosti originálu, ale některá místa se mi zdála poněkud nesrozumitelná. Na straně 268 odlétá kosmická loď po mezipřistání uprostřed pustiny. Pilot zjevně nikoli „odstrčil rampu od lodi“, ale spíše ji „zastrčil do lodi“. Kde by se v pustině jinak vzala rampa? Možná je to jediný kiks, těžko posuzovat.

Redakční práce je kvalitní s minimem překlepů a chyb. Rovněž obálku mohu jedině pochválit.

Souhrně řečeno, žádná sláva. Příběh je rozvleklý a bez gradace, hrdina se chová jako amatér, ač byl prezentován jako expert a prostředí ani další postavy to nevylepší. Přesto se kniha číst dá a rovněž lze nalézt několik zajímavých pasáží a nápadů. Uvidíme, zda další díly pozvednou sérii na vyšší úroveň.

Tento díl hodnotím jako průměr pěti body z deseti.

Emancipátor kniha I: Faraoský kontrakt, Aldridge, Ray, sci-fi (Polaris, orig. EMANCIPATOR Book 1: The Pharaoh Contract, obálka Thomas Thiemeyer, překlad Ladislava Vojtková, 272 stran, brož., 179 Kč, ISBN 80–85911–82–5)


22. júna 2001
Piter