Fanúšikom hororu by nemal ujsť Tom Piccirilli

Cena Brama Stokera 2003

Organizácia Horror Writers Association na svojej výročnej konferencii udeľovala Ceny Brama Stokera 2003. Víťazom v kategórii román aj krátka poviedka sa stal pre nás absolútne neznámy autor – Tom Piccirilli.

Za 38 rokov svojho života stihol napísať šesť románov, štyri zbierky poviedok, niekoľko básnických zbierok a podieľať sa na zostavení jednej antológie. Už jeho prvá hororové dielo, román z roku 1990 „Dark Father\" (Temný otec), bol, rovnako ako ďalšie tri knižky, nominovaný na Stokerovu cenu. Prvýkrát ju však získal až v roku 2000 za zbierku básní „A Student of Hell\" (Študent z pekla). V roku 2001 napísal hororovú detektívku zo študentského prostedia s prvkami fantastiky a výbornou atmosférou „The Night Class\" (Nočná trieda) a dostal za ňu túto cenu druhýkrát. Jeho najväčším konkurentom bol majster Stephen King s románom „From a Buick 8\" (Z Buicku 8), no kvalitné sú aj romány nám neznámych autorov Douglasa Clegga, Chucka Palahniuka a Alice Seboldovej, ktoré boli tiež nominované. Seboldová však neobišla naprázdno. Jej prvotinu „The Lovely Bones\" (Nádherné kosti) nominovali aj v kategórii najlepšia prvá kniha, kde aj zvíťazila. Knižka má super druhú vetu, ktorá hovorí za všetko – „Mala som štrnásť, keď ma 6. decembra 1973 zavraždili\". Hlavná hrdinka túto knižku píše v nebi ako záverečnú prácu.

Späť k Piccirillimu. V tomto roku mal ešte dve nominácie: zbierku básní, ktorá napokon nebola ocenená, a krátku poviedku „The Misfit Child Grows Fat on Despair\" (Bastard tlstne od zúfalstva), ktorá vo svojej kategórii zvíťazila. Porazila aj poviedku „Details\" (Detaily) Chiny Miévilla z lovecraftovskej antológie „Children of Cthulhu\" (Deti Cthulhu). Táto knižka v kategórii najlepšia antológia najviac konkurovala knihe „The Darker Side: Generations of Horror\" (Temná strana: Generácie hororu), no nepomohla si – zvíťazila prehliadka autorov žánru všetkých generácií, ktoré ešte píšu. Až dve poviedky zvíťazili v kategórii dlhá poviedka – „El Dia de Los Muertos\" Briana A. Hopkinsa a „My Work Is Not Yet Done\" (Ešte som neskončil) Thomasa Ligottiho. Obidve porazili Gaimanovu „Koralínu\„, ktorá však zvíťazila v kategórii Práca pre mladých čitateľov. Tu zase porazila Barkerov román „Abarat\“. V kategórii nonfiction odmenili zbierku esejí Ramseyho Campbela „Ramsey Campbell, Probably\" (Pravdepodobne R. C.) a v ilustrovaných príbehoch vyhral comix „Nightside\" (Nočná strana). Zaujímavo skončila scenáristická kategória – nad „Kruhom\„, „Znameniami\“ a „Minority Reportom\" zvíťazil film „Frailty\„, ktorý bude mať u nás premiéru 9. októbra pod názvom „Lovec démonov\“. Medzi Alternatívnymi formami zvíťazilo CD „Imagination Box\" (Krabica predstavivosti) Stevea a Melanie Temovcov. Ani King však z New Yorku neodchádzal naprázdno – spolu s J. N. Williamsonom získali cenu za celoživotné dielo.


13. júna 2003
Martin Králik