Fantázia pod vianočným stromčekom

Fantázia č. 35 (3/2005)

Od Vianočných sviatkov je v predaji už aj dlhoočakávané 35. číslo fantastického magazínu Fantázia. Slovenskú literárnu fantastiku v nej reprezentujú dvaja už známi a nádejní autori – Dušan Fabian a Zuska Minichová. V poviedke V predvečer prvého mája od „slovenského Gaimana“ Dušana Fabiana sa v jednom starom prešovskom byte pokúsia démoni otvoriť portál do nášho sveta, no nájdu sa aj démoni, ktorým to nie celkom vyhovuje… Na zvláštny vzťah parazitovania – vzťah parazita a jeho „obete“ sa zasa svojským hĺbavým spôsobom pozerá Zuska Minichová v poviedke Cestou krvi.

Maďarský autor Endre Bálint sa na Slovensku predstavuje prvýkrát – poviedkou Omyl sudcu Smitha, ktorá vyhrala maďarskú fandomovú Cenu Huga Prayera, existujúcu už 24 rokov. Poviedka rozvíja tematiku, ktorej sa u nás sci-fi autori veľmi nevenujú – možno teda bude pre niektorých inšpiráciou. Štvoricu dopĺňa český autor Jiří Hons, ktorého akčná sci-fi poviedka Hvězdy nad Mariner City pokračuje vlastne približne tam, kde sa skončila jeho predošlá poviedka Bastyho přelud uverejnená vo Fantázii 34…

Vo svojej tradičnej rubrike Od desiatich k piatim sa tentoraz Juraj Malíček zamýšľa nad tým, ktoré sci-fi filmy sme v našej kino- a dvd-distribúcii mali vidieť a nevideli, a ktoré nás naopak aj mohli v pohode obísť, ale bohužiaľ neobišli… Ako vždy, jeho výber je čisto subjektívny. V tomto roku nás potešili dve filmové udalosti – zavŕšenie ságy Hviezdne vojny a „filmokomiks“ Sin city. Juraj Maxon sa na obe diela pozerá svojím výtvarníckym okom, pričom poodhaľuje čo-to zo zákulisia prípravy oboch filmov. Pre trojku Hviezdnych vojen vzniklo mnoho výtvarných návrhov scén, udalostí a osôb a nie všetko sa do konečnej verzie filmu aj dostalo – prečítajte si a pozrite, o čo všetko sme boli ukrátení…

Pre poctivých metalistov slovo „Manowar“ značí jednoznačne najhlasnejšiu kapelu sveta, „kráľov metalu“. Po ich festivalovom vystúpení s orchestrom vo Vizoviciach v lete 2005 všetko smeruje k novému albumu a následnému turné v roku 2006, takže nezaškodí zaspomínať si, kto vlastne tí newyorskí barbari sú – v profile od Dušana „Duke“ Fabiana…

Číslo 42 je všetkým vesmírnym stopárom známe a na štyridsiatej druhej strane tejto Fantázie sa nemohlo objaviť nič iné, ako profil autora kultovej divadelnej a rozhlasovej hry, série kníh, televíznej série, počítačovej hry, komiksu a už aj filmu Stopárov sprievodca galaxiou – Douglasa Adamsa. Autor profilu Miloš Ferko pokračuje aj so svojím fantastickým antikvariátom a „Saturnovým blues“ oživuje aj poetickú rubriku Fantázie. Takisto svoje pokračovanie má aj rubrika Gustáva Murína „Umelý človek ľahko a rýchlo,“ tentoraz o ľudských zmyslových orgánoch a snahe o ich napodobenie…

To všetko je vo Fantázii 35 doplnené scifistickými novinkami, recenziami kníh a filmov, zaujímavosťami a tiež dvoma komiksovými príbehmi – fotokomiksom z úspešného jesenného Comics Salónu v Bratislave a ďalším z príbehov Ľudovíta Mikulu Deus ex machina.

Fantáziu č. 35 nájdete v správnych kníhkupectvách, v novinových stánkoch a predplatitelia vo svojich schránkach.

Poviedky:

  • Dušan Fabian: V predvečer prvého mája
  • Endre Bálint (HU): Omyl sudcu Smitha
  • Zuska Minichová: Cestou krvi
  • Jiří Hons (ČR): Hvězdy nad Mariner City

publicistika:

  • Juraj Maxon: Sin City – mágia digitálnej virtuality
  • Dušan Fabian: Manowar
  • knižné dianie u nás
  • fandomovské dianie (Bibliotéka, Cena Fantázie, Cena Istron)
  • knižné novinky v zahraničí
  • Miloš Ferko: fantastický antikvariát (Oplakaný pavúk vo väzení…)
  • fantastická poézia
  • Gustáv Murín: Umelý človek ľahko a rýchlo II
  • knižné recenzie
  • Miloš Ferko: Život, Adams a vôbec…
  • filmové recenzie & filmušky
  • Juraj Malíček: Od desiatich k piatim
  • Juraj Maxon: Čo sa do Hviezdnych vojen nedostalo

komiks:

  • Jozef Baláž & Martin Plško: ComicsMan v Bratislave
  • Ľudovít Mikula: Deus ex Machina 7

28. decembra 2005
Ivan Aľakša