Evolúcia (s rýchloposuvom)

Ivan Reitman

Keď v nedávnej dobe prebleskla médiami správa, že David Duchovny prijal úlohu v novej akčnej SF komédii Ivana Reitmana, určite nielen mne prebehla v hlave otázka, do akej miery sa tomuto hercovi podarí vymaniť z hereckej polohy, do ktorej ho zaškatuľkoval kultový seriál Akty X. O filme sa toho pred premiérou veľa nepopísalo a aj tých pár informácií a ukážok, ktoré sa kde-tu objavili, pôsobilo dosť rozporuplne. Niekto proklamoval tvrdú scifáreň, niekto len okrajové SF prvky, niekto SF komédiu…atď. Bol som zvedavý, čo z toho nakoniec bude. Keď však film potom konečne dorazil na plátna kín, nabehol som naň hlavne z tvrdo pragmatických dôvodov – v kinách už dlho absentuje akákoľvek schopná sci-fi.

Žáner filmu sa vyjasnil už v prvých minútach. Tak som sa rozosmial z úvodných gagov a hlášok, až mi vyhŕkli slzy. Povedal som si fajn, komédia, takže sa aspoň zasmejem, keď už si nemôžem vychutnať tvrdý scifoid. Ale nemal som kričať hop, kým nedorolujú záverečné titulky.

Režisér Ivan Reitman sa nezabudnuteľne zapísal do povedomia divákov nadprirodzenou komédiou Krotitelia duchov, ktorá sa okamžite stala kultovou záležitosťou. Film Evolúcia je urobený veľmi podobným štýlom – a to je dobre. Taktiež veľmi príjemným zistením je, že dejovú osnovu tvorí solídna a vážne sa tváriaca téma: na Zem dopadne meteorit plný rýchlo sa vyvíjajúceho biologického materiálu. Evolúcia sa nám premieta pred očami so zapnutým rýchloposuvom resp. superrýchloposuvom. Milióny rokov, ktoré na Zemi dovolili vzniknúť jednobunkovým organizmom, potom dinosaurom a neskôr aj človeku, uplynú v jaskyni, do ktorej sa meteorit prebúral pri dopade, v priebehu niekoľkých minút…

David Duchovný hra bývalého biologického výskumníka z Pentagonu, ktorého odsunuli na vedľajšiu koľaj za vážnu profesionálnu chybu. Robí „obyčajného“ školského profesora, ktorý sa už zmieril s tým, že vyblýskané a technikou napchaté laboratóriá v Pentagone preňho navždy zostanú už len nedosiahnuteľným snom. No zrazu mu takmer rovno na hlavu spadne ten najúžasnejší objav v dejinách ľudstva. Nezaváha ani chvíľu a začne ho zo svojím, mierne povedané, zmäteným asistentom skúmať. Nič však nie je také jednoduché a z mimozemského biomateriálu sa začínajú vyvíjať tvory ohrozujúce ľudstvo. Klasicky, na rad sa dostáva armáda…

Nie je to bežná komédia. Ustredná línia sa tvári vážne, ale všetko ostatné je humorné a odľahčené. Je to dôsledok toho, že celý projekt bol pôvodne plánovaný ako akčný horor. Vznikol tým pádom celkom zaujímavý a odvážim sa napísať, že aj nový komediálny smer. Komédia s reálnym základom.

Bolo by zbytočné vymenovávať to množstvo gagov, ktorými sa film vyslovene hemží. Nedá mi však nespomenúť aspoň pár, ktoré ma najviac pobavili napr.: neopatrnosť asistenta pri prieskume jaskyne spôsobí, že sa mu do tela dostane mimozemský živočích, ktorého môže lekár vytiahnuť obrovskými kliešťami len cez konečník, alebo masívne uvoľnenie nie práve voňajúcich prdov obrovského organizmu pri záverečnom súboji, či naháňačku s veľkým dravým jašterom v obchodnom dome…

Celkom dobre zvládnuté dialógy s množstvom slovných hračiek dotvárajú tento príjemný humorný štýl medzi riadkami hlavného a seriózne pôsobiaceho deja. Film je nabitý trikovými efektami, ktoré sa ale nesnažia tváriť lepšími, než sú. Príjemným zistením pre mňa bolo, že tvorcovia tvorov a príšeriek naozaj naplno popustili uzdu svojej fantázií – síce niekedy až do šialených polôh, ale stojí to za to. Niektoré živočíchy vám svojou stavbou a prevedeným doslova vyrazia dych…

Nakoniec som sa na filme celkom dobre pobavil a uvoľnil od nekonečného každodenného stresu, a to určite má svoju cenu. Ak sa chcete dobre a pritom inteligentne odrelaxovať aj vy, odporúčam na to ísť.

EVOLUTION, USA 2001, réžia: Ivan Reitman, hrajú: David Duchovny, Julianne Moorová, Orlando Jones.


23. augusta 2001
Anton Stiffel