Effect ex Machina

William Corey Dietz: Mass Effect: Klam

Klam

Svet Mass Effectu je tu s nami od roku 2007. Najprv ovládol hráčov, toto vesmírne RPG od BioWare zožalo ovácie v každom počítači, kam preniklo. Samozrejme, tento rozsiahly a prepracovaný svet nemohol ostať nehybným, a tak úspešnú franšízu čoskoro doplnili ďalšie hry, knihy a komiksy.

Knihy boli spočiatku výhradnou doménou Drew Karpyshyna, autora, ktorý sa podieľal na vzniku samotného sveta Mass Effectu. Karpyshyn je hráčom známy aj ako autor legendárnych Knights of the Old Republic (KOTOR) z vesmíru Star Wars.

Ak vás fenomén Mass Effectu minul, nie je až také ťažké predstaviť vám ho. Je to v podstate Star Wars, hybnou silou vesmíru je „pole mass effectu“, akási temná energia. Túto energiu využívajú vesmírne lode na svoj pohon, ale v malých množstvách ju kontrolujú aj živé bytosti, biotici. Svet je ďalej šmrncnutý Babylonom 5, veľká časť deja sa sústreďuje v Citadele, obrovskej stanici, ktorá je kotlíkom na miešanie rás z celej galaxie. No a k tomu si pridajte korenie v podobe Smrťákov (the Reapers), ktorí sú mixom Saberhagenových Berserkrov a Plieniteľov zo seriálu Firefly (the Reavers).

Ako vidno, na originalitu sa tento svet nehrá. Ale to nevadí, jeho sila je v spôsobe, akým sú vyššie spomínané prvky zmiešané a hlavne v perfektnej prepracovanosti postáv. Autori si dali záležať a stvorili desiatky uveriteľných hrdinov, ktorí žijú napriek tomu, že sú len z papiera či prúdiacich elektrónov.

No a práve tu je dôvod, prečo je štvrtá kniha zo sveta Mass Effectu zlá. Nenapísal ju už Karpyshyn (ten bol vyťažený prácou na MMORPG Star Wars: The Old Republic). Autorom Klamu je William C. Dietz, ktorý je síce skúseným autorom (viď Wikipedia), ale v tejto knihe spravil dve chyby.

Po prvé, radikálne zmenil osobnosti postáv, ktoré vytvoril Drew Karpyshyn. Gillian Graysonová, okolo ktorej sa celá kniha točí, je úplne iná než neuveriteľne nadaná, ale autistická dievčina, ktorá v záujme ochrany všetkých svojich blízkych odletela s flotilou kvarianov (quarians) k hranici známeho vesmíru.

Druhou chybou je neprítomnosť čohokoľvek nového. Sú tam tie isté postavy ako v Karpyshynovych knihách. Nikto nepribudol, len ich v závere knihy veľa odbudne. Pripadá vám to ako vyvražďovačka s cieľom pripraviť pôdu pre hru Mass Effect 3, ktorá vychádza v marci tohto roku. Aby sa fanúšikovia nepýtali, prečo nie sú ich obľúbené postavy v tretej hre, Dietz ich zlikvidoval. A to veľmi neobratne. Napríklad v knihách už na nervy lezúci Kai Leng musí byť v tretej hre, a tak prežíva len vďaka bohom, ktorí padajú zo stroja ako lumíci z útesu.

Dietz je rutinér a kniha je napísaná profesionálne. Všetko to odsýpa a číta sa hladko, ale chýba duša. Pre fanúšikov série je kniha povinným čítaním a predjedlom pred marcovou hostinou, mňa však sklamala. Možno preto, že som hru nehral a svet Mass Effectu pre mňa znamená kvalitné space opery Drew Karpyshyna.

Hodnotenie: 50%


Vnútrorná chronológia príbehov Mass Effectu:

  • Evolution (komiks)
  • Revelation (česky Zjevení)
  • Mass Effect
  • Incursion (komiks)
  • Redemption (komiks)
  • Ascension (česky Vzestup)
  • Galaxy (spin off pre pre iOS – iPhone/iPad)
  • Mass Effect 2
  • Retribution (česky Odveta)
  • Inquisition (komiks)
  • Deception (česky Klam)
  • Conviction (komiks)
  • Invasion (komiks)
  • Infiltrator (spin off pre iOS)
  • Mass Effect 3 (3/2012)

Názov: Mass Effect: Klam (štvrtý diel knižnej série)

Originálny názov: Deception (vyšiel v januári 2012)

Autor: William Corey Dietz

Žáner: sci-fi

Séria: Mass Effect 4

Počet strán: 288

Vyhotovenie: brož.

Rozmery: 110×168

Prekladateľ: Jakub Mařík

Autor obálky: BioWare


21. februára 2012
Rastislav Weber