Doba ľadová

Carlos Saldanha, Chris Wedge

3D animované filmy sa dnes technickými finesami veľmi nelíšia a je logické, že následovníci kopírujú svojich úspešných predchodcov. Ale nie každé ukecané zvieratko je automaticky Oslíkom, rovnako ako nie je každý mohutný hrdina Shrekom či Sullym z Príšerky, a.s.. Jednoducho, to čo vyšlo na prvýkrát, nemusí byť dokonalým receptom pre každú situáciu – a spoznali to na vlastných očiach diváci Doby ľadovej (Ice Age). Tento film je síce vo svojej podstate roztomilý, ale po dokonalosti ogrieho scenára či láskavosti príšernej pointy nesiahol ani omylom. A dopadol nakoniec tak, že to nie je ani rozprávka pre dospelých (ako Shrek), ani pre deti a ich rodičov (ako Príšerky, a. s.)…

Doba ľadová pritom mala úžasný potenciál. Samotný nápad s pochodom skupinky zvieratiek na sever, keď všetci putujú na juh, je príjemne vtipný. Aj epizódna postava šabľozubej veveričky, ktorú sme videli už v traileroch, je skvelá, má podobnú silu ako vtáčia scéna v úvode Príšeriek a.s.. Akonáhle však dôjde na samotných hrdinov filmu a na ich príbeh, krivka kvality smeruje prudko nadol…

Takže si to zhrňme. Mamut Manfred je samotár, ktorému kedysi veľmi ublížili. Nemá rád spoločnosť a frfle, ale je hrozne silný a vie sa biť. A má vrstvy. Nepripomína vám niekoho? Jediný rozdiel je v tom, že nie je zelený. Praleňochod Sid je zasa ukecané a zbabelé stvorenie, ktorého svojho času vlastní bratia zviazali a nechali uprostred púšte. Nemá síce dlhé uši, ale… No a nakoniec, základom príbehu Doby ľadovej je cesta na sever, počas ktorej musia hrdinovia vrátiť strateného chlapčeka ockovi. Nič viac. Ich cestu sprevádzajú epizódne gagy (hlavne spomínaná šabľozubá veverička), hlavná línia však zíva nudou.

No a na margo, tradičná morálna pointa je v zmene charakteru ďalšieho sprievodcu – šabľozubého tigra Diega. Oproti hĺbke Príšeriek je to však len ryha na ohranej platni. Zmeny Šer-chánov na Baghírov máme v každom detskom filme, napokon, aj Venezuelské telenovely stavajú na rovnakých princípoch. Založiť na tom pointu bolo nesmierne trúfalé a naivné – no stalo sa. Dobá ľadová je výborne nakreslená, s vtipnými epizódkami, no ako celok nesiaha velikánom fantázie typu Shrek či Príšerky a.s. ani po pás. Na videu neublíži, no vyhodiť za to peniaze v kine by asi bola škoda. Pre deti sa film nehodí (príliš násilné scény) a pre dospelých to nie je nič viac ako osemdesiat minút kultúrne stráveného času…

Hodnotenie – 6/10 (šabľozubá veverička je skutočne skvelá a film vyzerá výborne)

Doba ľadová (Ice Age), 2002, réžia Carlos Saldanha, Chris Wedge


11. septembra 2002
Rastislav Weber