Divadelná recenzia: Ray Bradbury’s 2116

2116 - Clarisse
2116 - Albert Brock
2116 - kapitan Wilder
2116 - profesor Faber
2116

Na Dejvickej v Prahe sa dejú veci! Pôvabné divadlo Semafor uvádza muzikál z pera legendárnej osobnosti sci-fi literatúry Raya Bradburyho. V spolupráci so Stevenom Josephsonom a hudobným skladateľom Johnon Hokeom tak vznikol unikátny americký muzikál z budúcnosti, ktorý vás prinúti zamyslieť sa nad tým, kam sa rúti pretechnizovaná spoločnosť a čo je podstatou človeka.


Ak sa Alice Cooperovi podarí preraziť do politiky či až na prezidentské kreslo, dušuje sa, že hneď zatrhne selfíčka (po našom svojky, pl. našky). Vtipné, ale v kontexte sci-fi dystopie celkom bizarná predzvesť totalitného režimu, ktorý z obyčajných ľudských snov a túžob robí zločiny proti aliancii. Odmietneš niekoho zachloštiť? Aj keď dotyčný vypaľuje Biebera na preplnený autobus? Zločinec! Čítaš deckám rozprávky na dobrú noc? Grimmovcov? Odľud! Prechádzaš sa len tak po meste? Monštrum!!! Veru takýchto „zverstiev“ sa dopustili niektorí členovia putovnej divadelnej spoločnosti Pána Marionetta. Uprednostnili slobodu a svoju fantáziu pred zdanlivým pohodlím zlatej klietky a odpojili sa z globálnej siete. Ich životné cesty sa spletú do jedného príbehu z budúcnosti podaný vo forme chytľavých melódií.

Začalo to dávno, ešte v polovici minulého storočia, keď dvojica vtedy slávnych hercov snívala sen o sci-fi muzikáli, v ktorom by mohli účinkovať. A keď sci-fi, tak poriadne! Charles Laughton (Vzbura na Bounty, 1936) a Elsa Lanchaster (Frankensteinova nevesta, 1935) teda poprosili vizionára Raya Bradburyho, ktorý s nadšením súhlasil. Projekt s hudbou Raya Hendersona a pod taktovkou výstredného režiséra Jamesa Whalea vyzeral nádejne. Jeho premiéru však zmarila režisérova náhla smrť. Muzikál zapadol prachom a hudobné čísla sa nezachovali. Dielo však neostalo v zabudnutí. Bradbury sa nevzdal a síce až v roku 2009, predsa sa spojil s talentovaným Stephenom Josephsonom, ktorý prispel k pôvodnému krátkemu muzikálu, samozrejme, so súhlasom autora. Tak si sci-fi symfóniu a hudbu Johna Hokea môžete vychutnať v dvoch aktoch a v magickom roku 2016.

Na čo sa ale môžete tešiť? Nováčikovia si užijú dva príbehy prepletené ústrednou trojicou postáv. Jeden z nich sa venuje starým manželom Wytcherlyovcom, ktorí si na výročie svadby chcú navzájom darovať originálny darček – svoje vylepšené, lepšie povedané upgradeované verzie. K tomu im pomôže obchodník s robotickými bábkami v životnej veľkosti. Prominentnejší príbeh opisuje skupinu odpadlíkov, ktorých spojí spoločný osud: prenasledovanie za banálne činy, za ktoré sa v technologickej diktatúre platí slobodou. Fanúšici Bradburyho klasík možno v divadelnej kompánii začujú známe mená. Clarisse či profesor Faber sú známi z románu 451 stupňov Fahrenheita, alter ego Pána Marionetta bolo inšpirované poviedkou Vrah (The Murderer).

Dušou muzikálu je jeho hudba. Piesne v rôznych štýloch, od takmer cirkusového waltzu, cez rockové vypaľovačky až po rytmické vojenské spevy bez sprievodu hudobných nástrojov. Ak chcete vyskúšať ochutnávku hudby , nech sa páči.

Keď po úvodných taktoch a prvých tónoch naplno zaznejú prvé slová z úst hercov, viete, že sa máte na čo tešiť. Charizmatický Tomáš Vaněk s tvárou predavača bábok, šarmantná Michaela Horká ako Clarisse McClellan a rodák s Peter O. Pecha, ktorý dvojrolu zvláda ľavou zadnou. Spolu s nadanými tanečníkmi maľujú pestrý obraz na plátne sivej i desivej budúcnosti. Autor sa premiéry, bohužiaľ, nedožil, no nazdávam sa, že kdesi tam hore tlieska a teší sa na nadchádzajúce vystúpenia.

Hru ešte stihnete v divadle Semafor v Prahe 1. 9. (19:00), 2. 9. (19:00), 3. 9. (19:00) a 4. 9. (18:00)

Príjemnú zábavu!


Zdroj foto: 2016


29. augusta 2016
Mária Antoničová