Diablo II.

Diablo je diabolské

Tak, konečne je tu. No, čo vám budem vykladať. To, že bude Diablo II úspešné sa vedelo dávno pred jeho začatím.

Sú hry, ktoré sa vyvíjajú dlho a budú úspešné. Nejde potom ani tak o kvality hry samotnej, ako o neustály tlak reklamy, ktorý nás dostáva do varu. No pravdupovediac Diablo II na rozdiel od Romerovej Daikatany túto možnosť zavrhlo a naopak, namiesto reklamy v časopisoch stavalo na popularite predchádzajúceho dielu. Veď každý, kto to hral, si Diablo II kúpi len preto, že je to Diablo. A pravdupovediac Diablo II ani na ničom stavať nemuselo. Po 4–5 rokoch vyčerpávajúceho čakania sa vracia v plne sile a potvrdzuje, že len majster porazí svojho majstra.

Teraz, keď je tu, môžem s čistým svedomím potvrdiť, že čakanie sa oplatilo. Za celú dobu sme len počúvali sľuby vývojárov, sem tam zhliadli nejaký ten screenshot a dva mesiace pre vydaním sa objavil trailer THE CALLING. Doteraz sa neobjavilo ani oficiálne demo a pevne verím, že to s ním nedopadne ako v prípade Unrealu Diablo II prekvapí 3 Cdčkami, kde 1 je inštalačné, 2. hracie a 3 kinematické. V prípade, že si chcete zahrať aj multiplayer, tak vám Diablo II vampírsky nemilosrdne vycucne celý 1 GB na disku, ale čo by sme pre Diablo nespravili …

Príbeh Diabla II sa začína na konci Diabla I, keď hrdina zoberie Diablov soulstone. Tým Diablo hrdinu ovládne a ten ako temný putovateľ hľadá pomoc u svojho démonického brata Baala, aby sa mohol zmeniť v obraz Diablov. To je asi v skratke príbeh Diabla II, ktorý dá logicky tušiť, prečo asi nemôžete pokračovať so svojou vypestovanou postavou z prvého dielu. A tým aj odpadajú všetky pohoršovania na stranu autorov.

Ale to, že budete musieť začať od znova vôbec nevadí. Diablo II vám všetko bohate vynahradí bohatou paletou nových hrdinov, ktorý nie sú tentoraz 3ja ,ale hneď 5ti. Prvým je Barbar, ktorý je v podstate náhradou bojovníka, hrubá sila, bojové schopnosti a schopnosť bojovať 2mi zbraňami s jednou v každej ruke sú prednosťami tohoto sekáča. Druhou voľbou je Amazónka, ktorá v podstate nahradzuje Rogue, teda zlodejku z prvého dielu. Síce tentoraz si šípy musí kupovať, alebo si nejaké vyčarovať, ale zato sa môže cvičiť s oštepom, trojzubcom , kópiou, alebo iným zbraňami s dlhým dosahom Namiesto mága je tu teraz Čarodejníčka, ktorá toho v súboji telo na telo moc nezvládne, ale za to ovláda bohatú paletu kúziel a prísť jej na dosah fireballu je smrteľne nebezpečné. V Diable jedna bol mág ku koncu hry najsilnejšou postavou a bojovník začal mať problémy. Táto hra je veľmi vyvážená, tak zabunite na také dačo. Štvrtou postavou je bojovník nebies, dobra a neviem čoho ešte. Teda Paladin. Ide vlastne o mutáciu medzi bojovníkom, klerikom a mágom. Vyzerá možno veľmi smiešne keď sa modlí na bojisku, ale práve to mu dodáva veľa smrtiacich kúziel a vlastností. V boji síce nikdy nebude taký silný ako barbar, ale v kombinácii so svojimi vlastnosťami, aurami a kúzlami je jasnou voľbou. Piaty hrdina je obzlášť prekvapujúci. Pretože na stranu dobra v boji proti peklu sa postavil temný bojovník od ktorého by sme to nečakali. Áno je to Nekromancer. Pravdepodobne moja najobľúbenejšia postava v hre. Ovláda peknú paletu ničivých kúziel, dokáže bojovať, ale lepšie je, keď špinavú prácu vykonajú jeho otroci.

Svet Diabla II už pravdaže nie je taký , ako ho poznáme z predchádzajúceho dielu. Prostredie zatuchnutých hrobiek vystriedali rozľahlé pláne a pustatiny v ktorých sa sem tam, nejaká ta jaskyňa vyskytne, ale tentoraz je cesta oveľa zábavnejšia. Poviem vám na rovinu, že je oveľa lepšie sa prechádzať po zemi kade prešlo zlo, ako sa ísť stále po podlažiach až do stredu Zeme. S možnosťou otvorených priestranstiev a defacto zmiznutie rozdeľovania hry na levely dalo autorom volné ruky v nových megalomanských plánoch. Diablo 2 sa skladá zo 4 rozsiahlych svetov, ktoré sa odlišujú ako deň a noc. Najprv zavítate na zelené pláne v okolí kempu zlodejjiek, ktorý sa nachádza neďaleko starého kláštora z minulej časti. Tu bojujú proti démonke Andariel, ktorú tu Diablo po sebe zanechal. Potom sa vyberiete do púštneho mesta Luth Goleim, aby ste v púštnych dunách namiesto červov lovili démonov a Baala. Potom príde temné amazónsky prales v Kuraste. Tu si to rozdáte priamo s tretím bratom Diablovým, Mefistom a potom už len čaká výprava z Pandemonium Fortress do pekla, kde narežete samotnému Diablovi.

V každom z týchto svetov na vás čaká 6 rozsiahlych questov po ktorých splnení sa môžete vybrať ďalej. Čo do rozsiahlosti je Diablo II asi 4 krát väčšie ako jeho starší brata podotýkam, že pri vždy nanovo generovaných leveloch je to hra k nezaplateniu. Pričom pri prvom dohratí len ťažko objavíte všetky jeho tajomstvá a tak budete hrať od začiatku. Lebo pri prvom dohratí budete niekde medzi 26–29 levelom a tentoraz nie je limit 50 levelov, ale o mnoho viac. Ja som v momentálnej fáze na 53 levely za Nekromancera.

Možno sa vám bude zdať zvláštne, že pri voľbe novej hry nemáte voľbu obtiažnosti, oni sú v skutočnosti 3, ale až po prvom dohratí za Normal sa vám otvorí Nightmare a po jej dohratí Hell. Týmto spôsobom budete schopný získavať viacej experience z príšer, lebo na vyšších úrovniach už treba niekoľko miliónov experience na ďalší level. Ale zase na vyššej obtiažnosti sa vám budú viacej drať brnenia a predmety.

Diablo II je celé perfektné, o tom nie je pochýb, ale predsa len vidno , že autori na nás pamätali a vychytali pár požiadaviek, ktoré nám spríjemnia hru. Diablo II už nie je taký veľký click-fest ako v prvom diely, kde ste museli na príšery klikať do tej doby , kým nezaliezli pod zem. Tu stačí len kliknúť raz a čakať. Druhou vecou je inteligentný opasok, kam si vkladáte predmety a tie sa vám sami doplňujú zo zásob a naskakujú na miesto práve použitého predmetu. Treťou rozumnosťou je, že peniaze už nie sú obsahom inventára, ale je na ne špeciálne políčko, ktoré je skoro neobmedzené, snáď len vašou úrovňou, lebo čím máte vyšší level, tým viac peňazí unesiete. Štvrtou dôležitou vecou je, že okrem peňazí vám už nebudú môcť zavadzať ani magický zvitky, ktoré tentoraz môžete napchať do šanónu a tak zaberajú len 2 políčka, hoci je ich v ňom 20. Po piate tu máte svoju osobnú truhlicu kam si odkladáte veci, ktoré nemusíte zbytočne báť so sebou, aby ste o ne neprišli a tiež si sem môžete uložiť aj prachy. Truhlica veľmi dobrej neznámej značky má ešte značkovejší zabezpečovací systém, takže sa vám do nej nedostane nikto okrem vás.

Na rozdiel od prvého dielu podstúpili premenu kúzla a mana. Mana sa tentoraz už sama obnovuje a má ju každý dokonca aj barbar. To je spojené s prerobením kúziel na disciplíny vlastností. Každý charakter má 30 vlastností, kam môže vrážať svoje body. Funguje to tak, že pri obdržaní nového levelu dostanete 5 bodov do tradičných fyzických vlastností a jeden skill bodík, ktorý dávate do magických vlastností. Taký Nekromancer si môže pestovať svojich kostlivcov, golemov, jedy, smrtiace kúzla. Barbar zase určite typy zbraní. Veru hej vďaka týmto vlastnostiam je Diablo II inou hrou. Pravdupovediac každá postava sa dá vďaka nim natrénovať vždy v iných disciplínách , čo je spojené aj s inou taktikou boja. Teda nie každý nekromancer je ako ten druhý nekromancer. Jeden si môže pestovať oživovanie mŕtvol a druhý sa môže hrať na útočného mága spojeného s bojovníkov. Paladin podľa toho či hrá multi alebo single player začne pestovať útočné kúzla, alebo ochranné aury fungujúce na celú skupinu. Čarodejníčka môže pestovať 3 rôzne druhy magický škôl, dobrá je síce ohňová, blesky tiež nie sú zlé, ale ľadové kúzla, hlavne zmrazenie sú najlepšie. A veru aj barbar by bol bez svojich bojových vlastností len slabým sráčom. Do každej vlastnosti si pravdaže môžete investovať viacero bodov, podľa toho ako uznáte za vhodné. Pričom niektoré kúzla sú prístupné od určitého levelu, alebo sú súčasťou vývojového stromu zo slabších kúziel. Napríklad Fire Golema môžete mať až od 30 levelu (teda a6 po prvom dohratí) a musíte mať aj Clay , Blood a Iron Golemov. To je ten hlavný rozdiel medzi prvým dielom, kde ste si mohli maximálne na vyšší level pestovať kúzla, tu sú to všetko vlastnosti.

Keď už sme pri spojitostiach v s prvým dielov. V prvej epizóde sa vydáte do mestečka Tristam, ktoré prevalcovala skupinka démonov. Mesto je v plameňoch, všetci sú povraždený. A pri tej krásnej pohodovej hudbe, ktorá vyhrávala pri prechádzke týmto mestom aj v prvom diely ma to tak naštvalo, že som ich bez milosti všetkých vyvraždil ( d0monov pochopiteľne), aj taký môže byť útok na vaše city v podobe Diablo II. Všetci boli až na… Griswolda ovládol démon a tak som nakoniec musel zabiť aj jeho, aby netrpel. Ale predsa len sa mi podarilo zachrániť. Starého mága Caina, ktorý mi odvtedy identifikoval veci zadarmo. Tiež som sa dozvedel, že bo členom kultu Horadrima, ktorý mal za ciel zničiť Diabla, a Cain je jeho posledným členom. A tak s jeho múdrymi radami a pomocou sme sa vybrali na hon za Dark Wandererom.

V tejto hre v podstate neostal ani kameň na kameni, dokonca ani hrateľnosť, lebo je oveľa lepšia :)). Štruktúra predmetov autorom pravdepodobne tiež nedala spať, tak aj toto prerobili. Už sa rozdeľujú na obyčajné, modré – magické, zelené -unique, zlaté – špecialne a šedé – socketed. Tak si to rozoberme, obyčajné ti sú v pohode vždy. Magické, tie dávajú plus alebo mínus k nejakým vlastnostiam a vyznačujú sa vyššou cenou. Unikáty sú v podstate tiež lepšie predmety, ale narazíte len na jeden s podobnou vlastnosťou v hre. Potom sú tu zlaté špeciály. Toto sú zbrane a brnenia od najlepších kováčov a majstrov vo svete diabla. V podstate sa dajú nazvať značkové, totiž po skompletizovaní celej série dostanete ultra špeciálny bonus. A potom sú tu šedé zbrane a brnenia do ktorých môžete vkladať magické kamene, ktorý podľa toho či ich vložíte do helmy, štítu, zbrane, brnenia, topánok vám dajú iný bonus. Pričom existuje 5 úrovní sily takýchto magických kameňom. Povedzme ohnivý kamienok dá zbrani ohnivý útok a štítu ochranu pred ohňom. Ale hlavnou vecou pri predmetoch, ktorá ma potešila, je chyba z prvého dielu, že tentoraz si na seba nemôžete obliecť neidentifikované predmety a to zamedzuje zbytočným problémom. Lebo v prvej časti väčšinou ten efekt neidentifikovateľný nefungoval, čo bolo proti logike.

Ale ešte stále ostalo miesto pre medailóny a prstene, ktoré vám tiež dávajú určité špeci vlastnosti., no najlepšie na ne je artefakt pod názvom Horadric Cube, to je kocka, kam nacpete tri predmety, povedzme 3 medailóny a dostanete silnejší prsteň , alebo medailóny a meč a máte magický meč. Perfektné transmutaggénné vlastnosti kocky fungujú na jedničku. V hre je totiž toľko predmetov, že by ste sa z toho zbláznili.

Bestiár Diabla II je tiež pekne vypečený, príšer je tu strááášne veľa, niektoré sa ešte dokonca rozlišujú farbou. A podľa vlastností majú aj rozdielnu inteligenciu. Zombíci sú absolútne tupí, ale démoni a a malí rýchli škriatkovia vedia nadrobiť. Najväčší vtip vznikne, keď sa rozbehnete za húfom malých slabých príšer a medzi nimi je ukrytý mocný šaman, ktorých ich nie len oživuje , ale aj hádže ničivé kúzla. Sem ta sa dokonca objaví nejaký ten ich boss, ale champion, ktorý má väčšinou tak o 100% života viac plus nezabudnime +sila + magická vlastnosť. Potom sa aj takéto príšery označujú magické modrou farbou a unikátne zlatou. Tu je ďalšia výborná vec a to life bar, teda prúžok energie potvory , do ktorej sekáte, fakt k nezaplateniu.

Grafika si opäť vyslúži svoj vlastný stĺpec. Tu bola vo väčšine prípadov sklamaním. Veru aj u mňa. Keď to zapnete udivíte hru s grafikou tak prelomu rokov 1998/99, čo je pri kostrbatých kostivcoch a zaujímavých textúrach fakt sila. Pravdaže toto je hlavne prípad prvej epizódy, lebo neskôr sa situácie oveľa zlepší. Ale zase buďme optimisti, na multi player je aj 128 MB RAM málo, lebo hra drží celý level v pamäti, takže neni o čom. Ale tu je jedno prekvapenie, napriek prvému šoku z grafiky je hrateľnosť tým čo spôsobí, že si malé nedostatky v grafike ani nevšimnete, tak sa do hry zažeriete. Tiež je zaujímavé, že aj napriek všelijakým kecom a pindaniu na to ako Diablo II vyzerá vo viacerých časopisoch,, tak servre Battle.Netu sú prepchané a keď prídete na toľko zbožňovaný Everquest, tak tam je celý on-line svet poloprázdny. Prečo asi… Ale keď sme už pri tej grafike, pekné je, že Diablo II ide aj bez akcelerátora, ktorý je len doplnkom a pravdupovediac efekty kúziel sú dosť sila, jednoducho, keď uvidíte tie a tiež neskoršie lokácie, tak okamžite vytriezviete a zistíte, akú nádhernú grafiku Diablo II má.

V prípade Cinematics, teda sprevádzajúcich videí, ktorými je napchaté tretie CD, nemôže nikto ani ceknúť. Jednoducho ide o najkrajšie filmové animácie, aké ste mohli kedy vidieť. Na tejto hre sa piplalo s každou maličkosťou. V hre samozrejme nechýba hudba, ktorá sa pri každej lokácii mení a vždy vznikajú iné pocity. Jednoducho tá hra má úchvatný vplyv na psychiku a náladu. Výborné ozvučenie, to je proste hra vašich snov. Klesám pred ňou.

Len ešte predtým nesmie zabudnúť na multiplayer, to je v podstate druhú srdce tejto hry. Tentoraz obmedzenie nie je, ako to bolo v prvom diable na 4 hráčov po sieti. Tentoraz vznikajú na nete všelijaké gildy, skupiny, ktoré si môžu experience deliť za každú príšeru počtom členov a tak o nič nepríde ani slabší mág, ale paladin s ochrannými aurami. Môžete hrať po sieti, cez internet, alebo cez Battle.net. A práve tu boli spravené ďalšie zmeny. V Multiplayery môžete používať svoju postavu vytrénovanú na sigleplayery a tak raz hráte tam, potom tam a môžete to kombinovať. A teraz prichádza otázka bezpečnosti. Ktorú treba ani otvárať, lebo je dokonalá. Totiž okrem zlúčenia multi a single player je tu tretia možnosť a to Battle.Net. Áno tento typ multiplayeru je vyňatý od všetkých ostatných , tu sa prihlásite do sveta Diabla a vaša postava sa ukladá priamo na server, takže cheaty, alebo ukradnutie postavy odpadajú. Jednoducho single aj multiplayer sú dve unikátne hry za cenu jednej

Jednoznačne Diablo II je hrou tohoto roku a na našich diskoch ostane podobne ako Doom strašne dlho, teda večne. Autori skutočne splnili všetko, čo si predsavzali, ba dokonca o trošku viac. Neuveriteľná hrateľnosť vás vtiahne do jej sveta. Ale snáď raz nás niečo oslobodí, snáď Diablo III ten náznak tu je. Diablo je awesome, no na rozdiel od Daikatany, to znamená úžasné.


28. augusta 2000
Róbert Žittňan