Dedičstvo alebo Kurňahošitenshrekužniejevôbecvtipný

Shrek Tretí, r. Chris Miller, Raman Hui, USA, 2007

Pozitívne prognózy sprevádzali vývoj tretieho pokračovania jednej z najobľúbenejších animovaných komédií pre deti i dospelých. Skeptici sa pýtali, čím môže prekvapiť, fanúšikovia prikladali do predpremiérovej vatry hype a oslavovali film roku.

Bol som šokovaný! V skrytu duše som sa nenápadne tešil na sarkastického ogra a jeho uletených kumpánov. Očakávania neboli ani príliš veľké. Len sa pobaviť. Aspoň trošičku. Namiesto pobavenia som dostal dokumentárnu lekciu o pred-rodičovskom syndróme a otcovských nočných morách. Z tohto titulu nie je film vhodný pre budúcich otcov.

Kombinácia fotríkovského leitmotívu s rozprávkovou ríšou pôsobí zábavným dojmom, ale ten si Shrek odbyl už v dvojke štýlom Fotr je Lotr. Trojka je o zelenom otcovi, ktorý musí nájsť nástupcu na trón. Týmto bolo veľmi okato a boľavo docielené , že Shrek a jeho kamaráti musia prejsť z bodu A do bodu B a späť, pričom nechajú nestrážené kráľovstvo a dostanú priestor na ,,vtipné” dobrodružstvo. Zrejme sa aj scenáristom Andrewovi Adamsonovi a Howardovi Gouldovi vytvorili podobné pľuzgiere na mozgu ako Shrekovi na nohách od toľkého chodenia.

Jednoduchý a lineárny príbeh rozdelený na ,,dobrodružstvá” troch skupín: Shrek, somár a kocúr; Fiona a jej babský klub s jedným transvestitom a princ Krasoň. Násilná fragmentárnosť snímku vyvoláva retrospektívne ohliadnutie sa k prvému dielu z dôvodu nedostatku originality a invencie. Prvá dejová linka sa snaží ako-tak prežiť na vlastnú päsť, zatiaľ, čo druhá a tretia sa museli spojiť, keďže by neobstáli, a ono je vždy treba vytvoriť nejakú zápletku a pripraviť dejovú zmes na záverečný zvrat.

Ako už bolo napísané, Shrek je nastávajúci otec, ktorý má z toho mindrák ako sviňa, somár a kocúr sa ho snažia ako tak potešiť, ale kocúr je záletník a somár má svojich vlastných hybridných potomkov (presne tak, s dračicou). Zelenáč dostal od svokra úlohu nájsť nástupcu, pričom sa nejakým podivným spôsobom objavia na scéne postavy Artieho (Artuš) a Merlina (scény s Merlinom zachránil len pôvodný dabing v podaní Erica Idlea). Hlavne zamrzí, že tretia časť sa výrazne odklonila od vtipov referujúcich na súčasnú popkultúru alebo vychádzajúcich zo známych rozprávok. Miesto toho, sa objaví stredoveká stredná škola á la Beverly Hills.

Fiona a jej rozprávkové kamarátky, aj s tým transvestitom, riešia jej tehotenstvo a podobné babské záležitosti, pričom sa im do cesty pripletie Krasoň. V scénach, kde figuruje Fiona so svojou matkou, snehulienka a popoluška sekundujú, sa tvorcovia uchýlili k ,,ženskej sile”. Tejto prezentácii ženského násilia v rozprávkovej ríši som sám nerozumel. A snehulienka nakopávajúca zadky entom zaváňa psychadelickým experimentovaním tvorcov.

No a Krasoň? Klišé srší už len z tej jeho blonďavej hrivy. Táto subdejová linka je najslabšia, neúspešná divadelná hviezda vtrhne do hostinca so všetkými rozprávkovými záporkami a hecujúcim prejavom o súdržnosti a vytrieskania šťastia z rozprávkového života sa vrhnú na metlách k zámku Za siedmimi horami (v orig. Far Far Away). Bohužiaľ klišé, ktoré bolo parodované a zosmiešňované v prvom filme, je v trojke používané ako hlavné záchytné body príbehu. Smutné.

Prvá väčšia scénka filmu je otváraná štýlom grotesiek zašlej slávy, ktorá je jeden z mnohých klincov do Shrekovej rakvy. Vyčpelé hlášky, či tupé predmety vrážajúce do rôznych častí tela sú predzvesťou vysychajúcej studnice humoru. Pár pousmiatí vyvolá jedine minoritná skupinka ,,vedľajších hercov” pozostávajúca z Pinocchia, medovníkového chlapíka, vlka v ženských šatách (ten nie je transvestita) a troch prasiat. Táto grupa bola zrejme určená pre deti, keďže Shrek a spol. referujú mužský pohľad na rodičovstvo a Fiona a spol. zase na ženskú stranu, ale pri oboch hlavných prominentoch sa z nich stali najväčší komedianti rozprávkovej ríše a Pinocchio môže robiť aj stand-up. Malé pousmiatie vyvolá len vtip odkazujúci na slávnych Pythonovcov (vyššie spomínaný Idle a Cleese nadabovali v originály postavy Merlina a kráľa Harolda).

To, že sa divák chce pobaviť na rodinnom filme neznamená , že musí byť práve o nejakej tej rodinke, aj keď peripetie nejednej filmovej famílie už neraz pobavili. Pojem rodinná zábava nadobúda v tomto prípade výhradne komerčný rozmer. Takto sa obľúbený Shrek dostáva do roviny, kedy sa tvorcovia nehanbia siahnuť aj na nejaký ten grg-prd vtip, len, aby stihli do kadencie slabých gagov natlačiť niečo ,,vtipné.”

V tejto sezóne jednoducho diváci nemajú šťastie na trilógie. Shrek 3 sa snaží vyťažiť, čo najviac zo svojej slávy, hlavne prvého dielu za podpory dvojky. Lenže trojka je len zotrvačnou jazdou dolu kopcom a to ešte k tomu po vetre za pomoci všetkých možných marketingových machinácii, aby sa zaplatil ten 160 miliónový rozpočet, ktorý v snímku nenájdete. Jediné rozumné vysvetlenie rozpočtu okrem konšpiračnej teórie, že DreamWorks financuje vládny projekt Area 51, je sa nakúpili ultra-rýchle počítače, aby mali grafici, čo najskôr padla. Trojka nijako výrazne neovplyvňuje zelenáčovu sériu. Fundament a pointa mohli byť kľudne zakomponované v dvojke. Bohužiaľ, tvorcom sa podarilo navariť riadny, nemastný-neslaný guláš, z ktorého sa prvotná originalita a všetko, čo nás dokázalo kedysi pobaviť, odparilo do neznáma.

Pubertálne vtipy a recyklácia odsudzujú Shreka 3 na post komerčného filmu, ktorý by bol dobrý ako jednorazové utrpenie a nuda len z požičovne. Bohužiaľ, vybombardovaná bránica nehrozí a mentorovanie o rodičovských povinnostiach môže byť deckám v kine ukradnuté, tie zaujímajú len tupé nárazy do Shrekovho rozkroku. Trojka je najslabšia z celej série a zostáva len dúfať, že bola studeným predjedlom pred žranicou v podobe štvorky. A ak by si to producenti rozmysleli, nezostáva nič iné, len ukončiť slovami piesne, ktorá sa objaví v snímku: ,,Live and let die! ”

Shrek Tretí (Shrek the Third, USA, 93 min.) Réžia: Chris Miller, Raman Hui. Scenár: Andrew Adamson, Howard Gould. Hrajú v pôvodnom znení: Mike Myers, Eddie Murphy, Cameron Diaz, Antonio Banderas, Julia Andrews, Ruppert Everett …a ďalší.


13. júna 2007
Martin Kudláč