EVOLÚCIA (Evolution), r. Ivan Reitman, USA, 2001 (kino) „Svet je veľký zadok…“ nôtil si svojho času bývalý spevák a novopečený kulturista (darmo, kríza stredného veku je sviňa) Peter Nagy. Človeku sa pri pohľade na ponuku kín skoro chce veriť, že tým prorokoval súčasný stav kinematografie. Len si spomeňte na scénu s preháňadlom z Pikantného pokušenia, výkal v ústach z Klubu sráčov či obsahom septika obstriekaného Roberta De Nira (Roberta De Nira!!!) z Protivného svokra, a bude vám jasné, o čom je reč. Čerstvým dôkazom tohto trendu je fakt, že reklamná kampaň na novú sci-fi komédiu Ivana Reitmana je postavená na správach o holom zadku Davida Duchovnyho. Nie, nestačí meno tvorcu legendárnych Krotiteľov duchov, ukážme ľuďom Mulderovu riť! A to nie je všetko. Tento film je celý voľajaký rektálny – od spomenutej exhibície (áno, dámy, polovičky vášho miláčika skutočne uvidíte v plnej paráde) cez vyňatie emzáckeho chrobáka z hrdinovho tela skrz análny otvor až po záverečný megaklistýr, vykonaný požiarnou hadicou na gigantickom mimozemskom slizákovi (aj Spudovými sračkami zasypaná raňajkujúca rodina z Trainspottingu je oproti tejto scéne šuviks). Áno, z oblastí na konci chrbtice a črevných produktov sa už stal taký fenomén, že videopásmo Sedem sračkových, ktoré som plánoval zaradiť až na budúci Istrocon, treba realizovať už tento rok.
Ale aby ste si nemysleli, že EVOLÚCIA je iba… ehm… o hovne. To zase
pŕŕŕ! Vlastne je to taká milá malá komédia (za 80-miliónov dolárov),
ktorá vás pobaví tu obstojným gagom, tu parádnym trikom, skrátka na
100 minút naplno zamestná vašu pozornosť, aby vám potom opustila gebuľu
ešte rýchlejšie ako mozog po zásahu z brokovnice. Lenže čo už si človek
od letného hitu môže priať? Snáď iba trochu lepší scenár, ten by
EVOLÚCII veru nezaškodil. Schéma „partia sympaťákov proti hávedi
z vesmíru“ je ošúchanejšia než resuscitačná Anča z úvodnej scény,
a nápad so zrýchlenou evolúciou (z jednobunkovcov na primáty za pár dní)
ju neosolí až tak, ako by sa žiadalo. Okrem toho do divákovho úsmevu
vnášajú kŕče i hrubozrnné klišé typu „hrdina je špičkový vedec,
ale kvôli určitému "průseru“ trčí niekde v malomeste a až tlak
okolností ho prinúti dokázať, že je fakt macher", alebo „vojaci sú
vymetenci a svojím idiotským správaním problémy iba zhoršujú“. Problém
asi nastal v okamihu, keď sa producenti rozhodli, že EVOLÚCIA nebude horor
(ako mali pôvodne v úmysle), ale komédia. Scenár sa podľa toho prepísal,
lenže prilepené vtipné dialógy bohužiaľ občas vôbec nie sú vtipné a
čertovsky je na nich cítiť, že v príbehu pôvodne nemali čo robiť.
Lenže vy by ste už asi chceli počuť, prečo sa mi EVOLÚCIA vlastne celkom
páčila a dal som jej slušných 6 bodov. Tak predovšetkým: tie nepodarené
gagy vyvažuje adekvátne množstvo skutočne dobrých – najlepšie sú
pravdaže tie čiernohumorné, ktoré pripomínajú Reitmanove zlaté
„krotiteľovské“ časy (chrobák v skafandri, milučký pažravec vs.
domáce paničky). Rovnako akcia ide Reitmanovi celkom dobre od ruky, takže
naháňačka s okrídleným jašterom v supermarkete je suverénne najlepšou
scénou filmu – a netvrdím to len preto, že pumpovacia brokovnica je moja
najobľúbenejšia filmová zbraň. Veľa kladných bodov pre EVOLÚCIU vydupali
i triky, ktoré sú skoro na takej úrovni ako v Hviezdnej pechote či Star
Wars. Ale najviac asi poteší sympatické herecké obsadenie. David Duchovny je
očividne rád, že konečne nemusí v jednom kuse otŕčať preukaz agenta FBI
(ako už bolo spomenuté, otŕča tu čosi celkom iné), a asi aj preto je jeho
herecký výkon neporovnateľne lepší než v Aktoch X. Julianne Mooreovej,
jednej z najtalentovanejších súčasných amerických herečiek bohužiaľ
komediálna poloha ktovieako nesedí – jej allymcbealovské potkýnanie sa a
padanie má byť akože úžasná sranda, ale namiesto smiechu vyvoláva iba
otrávené povzdychy. Našťastie je aj napriek nedostatku klasickej krásy
neuveriteľne sexi, takže jej pobyt na plátne ochotne odtolerujete. Ale zo
sedadiel vás skutočne zdvihne až nástup neskutočne prehrávajúceho, ale
o to zábavnejšieho Dana Aykroyda. S guvernérom v jeho podaní nemôžu
v stupidite súperiť ani tie hovädá v zelenom.
EVOLÚCIA je film, na ktorý si pri hlasovaní o najlepšiu sci-fi roka
2001 asi ani nespomeniete. Večer s ňou strávený je však určite
príjemnejším zážitkom než zízanie na tretiu reprízu Alfa. Ale čuchovú
stopu, ktorá má už čoskoro obohatiť audio-vizuálnu stránku filmov (prvé
digitalizátory vône sú už na svete) by som pri EVOLÚCII radšej vypol.
Hodnotenie: 6/10  Michal Jedinák