Conan a páni severu

Kuglerová Ivana

Po „gemmelovité“ prvotině Ivany Kuglerové se tentokrát vypravíme do prostředí příběhů Conanových. Tentokrát se inspirace může projevit jakoukoli silou, protože Conan je jen jeden a na rozdíl od originálních autorských hrdinů by se měl své předloze co nejvíce podobat.

Kromě Conana se setkáme i s jinými známými osobami, avšak ze zcela jiného typu literatury. Mocný mág Odan s jedním okem, ale dvěma havrany nemůže nikoho nechat na pochybách, že předobrazem Conanových soupeřů jsou tentokrát přímo severští bohové. Odan je evidentně Odin a setkáme se i s jinými jeho příbuznými.

K severským bohům neodmyslitelně patří i severské prostředí. Tentokrát tedy román začíná bitkami mezi Aesiřany a Vaniřany. Důvod je klasický – stáda dobytka a rodová nenávist.

Mezi ně se však začnou plést další. Černoch Musfa se svým hledáním a temné síly soustředěné na vlastní plány, ke kterým však potřebují hrdiny.

Špatná znamení se kupí, lidé umírají a Conanovou stopou se plíží zlo. Je třeba vydat se na cestu za prorockými sny. Kdo ze skupiny se vrátí zpět? Asi nikoho příliš neudiví, že se počet hrdinů rapidně ztenčí.

Hrdinové kráčejí za svým cílem, neznámé zlo si pravidelně vybírá svou daň mezi dobrodruhy i nevinnými a na cestě číhají mnohá nebezpečí.

Příšera z jezera připomíná spíše Lovecraftovy hrůzy, ale dobrodruzi elegantně unikají jisté smrti. Musfovo hledání je završeno a v podzemním labyrintu se vyřeší mnohé otázky. Severské ledové pláně jsou kruté a temné, dobrých lidí je jen pomálu a lidí obecně také není moc. Zdá se, že většinu obyvatel severu tvoří potvory stvořené k tomu, aby se mohly utkat s Conanem a snížit stavy družiny. A právě tak to má ve správném conanovském příběhu být.

Vše samozřejmě graduje v apokalyptickém finále plném bojů a možná i odhalení. Říkám možná, protože příběh poměrně průhledný a k ničemu jinému snad ani směřovat nemůže.

Román má opravdu temnou a bezútěšnou atmosféru, která je zcela odlišná od většiny Howardových prací. Jedinci trpící depresemi by ji patrně neměli číst, protože na severských pláních je podle atmosféry knihy neustále zataženo. Všechna vidění věští jen smrt a za patami se plíží neviditelné a nezničitelné zlo.

Těžko posoudit, zda je tato přemíra temnoty kladem či záporem, ale rozhodně nelze Kuglerové upřít vytvoření silné atmosféry. Proč se vlastně celý tenhle boj a umírání odehrává? Protože dva hrdinové podlehli snu a pomstě. Smutné vyznění.

Obálka se k ději výborně hodí. Obrněný jezdec ve sněhové bouři vypadá stejně pochmurně jako vyznění knihy. Snad jen ten vlk mohl vypadat démoničtěji.

Závěrem mohu shrnout, že Conan a páni severu je dobře napsaný klasický conanovský příběh se silnou a temnou atmosférou. Pořád je to však jen další z řady podobných příběhů a ač patří k těm kvalitním, nic nového nepřináší. Sedm z deseti bodů je stále ještě vysoký nadprůměr.

Conan a páni severu, Kuglerová Ivana, fantasy (Klub Julese Vernea Praha, obálka Milan Fibiger, 238 stran, brož., 148 Kč, ISBN 80–85892–55–3)


21. júna 2001
Piter