Čo o nás píšeme v Locuse

V januárovom čísle amerického sci-fi spravodaja Locus nájdete okrem rozhovoru s Connie Willisovou, reportáže z World Fantasy Convention a ďalších správ aj články o stave sci-fi v Israeli, Poľsku, španielsku, Brazílii, Portugalasku, v Číne a na Slovensku. A čo sme im o našej sci-fi napísali? Čítajte v preklade článku.

SF na Slovensku

Slovensko je východná časť bývalého Československa. To je dôležité pre náš SF trh, pretože je na ňom niekoľko sto titulov ročne v češtine, ale len pár v slovenčine. Nemáme žiadnu SF edíciu. Z tohto dôvodu píšu slovenskí autori často po česky a ich diela sú hlavne na českom trhu. Moderná slovenská SF začala začiatkom 90. rokov. Nová organizácia Slovenský syndikát autorov fantastiky pripravila súťaž Cena Gustáva Reaussa (CGR) s každoročnou antológiou víťazných prác Krutohlav. Najlepšia z autorov, ktorí tu začínali, je Alexandra Pavelková (na jej stránke www.vimka.sk môžete nájsť poviedky a články preložené do angličtiny). Vydala šesť knižiek – dve zbierky poviedok a štyri romány. Jej prvý román „Piesok vo vetre\" bol prvým slovenským fantasy románom a trilógia Miešanci, ktorú napísala s ďalším dobrým slovenským autorom Štefanom Konkolom, bola prvou fantasy trilógiou. Prvou Konkolovou knihou bola science fantasy „Operený had\" a mala aj druhé vydanie – ďalšia výnimka v slovenskej SF. Pavelková získala cenu ESFS na podporu mladých talentov a je bez pochýb najúspešnejším slovenským SF-autorom. V CGR a Krutohlave bolo veľa dobrých SF autorov. Jeden z najlepších je Michal Hvorecký, ktorý píše hlavne slipstream a cyberpunk, a vydal dve zbierky poviedok. Je veľmi populárny medzi slovenskými literárnymi kritikmi. Juraj Toman a Jozef Girovský sú ďalšími autormi, ktorí začínali v Krutohlave a vydali zbierky. Rastislav Weber nedávno vydal román o Conanovi v češtine. Výborné boli prvé poviedky Štefana Huslicu – známy český SF autor František Novotný napísal, že by mohli byť vydané v každom americkom SF časopise. Začiatkom 90. rokov niekoľko slovenských maliarov začalo so SF obrazmi. Dnes sú na vysokej úrovni. Dvaja z nich, Martina Pilcerová (www.martina.sk) a Juraj Maxon (www.madmaxon.com) sa dostali do antológií Spectrum. Ďalšie obdobie slovenskej SF prišlo so založením prvého slovenského SF časopisu Fantázia v roku 1997 (správna adresa je Fantázia, P.J.Šafárika 15, 92701 Šaľa, Slovensko. Nie Slovinsko). Šéfredaktorom je Ivan Aľakša (sefredaktor@fantazia.sk), ja som redaktor zahraničných poviedok (kralikmartin@fantazia.sk). 0. číslo tohto časopisu malo iba 20 strán, no dnes je v tlači Fantázia 23 s 80 stranami. Každé číslo má 64 – 80 strán so slovenskými a zahraničnými poviedkami, rozhovormi, knižnými a filmovými recenziami, rubrikami, správami z fandomu. Za ich nekomerčnú pomoc vo forme poviedok musíme poďakovať Bruceovi Sterlingovi, Orsonovi Scottovi Cardovi, Robertovi Sheckleymu, Nancy Kressovej, Lawrenceovi Wattovi-Evansovi, Geoffreymu A. Landissovi, Normanovi Spinradovi, Robertovi Silverbergovi, Lawrenceovi Schimmelovi, Larrymu Nivenovi, C. J. Cherryhovej, Myre Cakan, Molly Brownovej, Harlanovi Ellisonovi, Harrymu Harrisonovi, Kevinovi J. Andersonovi a množstvu českých a poľských autorov. Fantázia mala niekoľko špecializovaných čísiel – číslo 5 bolo o ženách a od žien, číslo 13 hororové, číslo 20 tolkienistické a číslo 23 o Marse. Ďalšie číslo – dvadsiate štvrté – bude naše najlepšie, s obálkou výborného fantasy autor Johna Howea a prózou bestsellerového poľského spisovateľa Andrzeja Sapkowského. Fantázia vyhrala ESFS award 2001 ako najlepší časopis a tri ceny českej a slovenskej Akadémie science fiction, fantasy a hororu. Poviedkami vo Fantázii začalo publikačnú činnosť množstvo nových slovenských autorov. Jeden z najlepších je Ďuro Červenák, ktorý napísal štyri fantasy romány v češtine – dva z nich sú o Conanovi. Jeho veľká filmová sekcia vo Fantázii je tiež veľmi populárna. Najlepším slovenským autorom tvrdej SF je Anton Stiffel, Spolu s dvoma ďalšími dobrými autormi z Fantázie, Zuskou Minichovou a Vilianmom Búrom, vydal pod označením 3éder antológiu Mozaika rôznobežných ciest. Fantázia má dve ďalšie významné aktivity: con a internetovú stránku. V roku 1999 bol za spolúčasti Fantázie a SF kníhkupectva Brloh obnovený slovenský národný con Istrocon – vtedy tam bolo 450 ľudí. No na Istrocone HP 2002 bolo 1450 návštevníkov! Je to jeden z najväčších conov v Európe s hosťami ako Harry Harrison, Mike Resnick, John Howe, Andrzej Sapkowski, herci Ted Raimi and Michael Sheard a množstvo českých autorov na čele s Onřejom Neffom. Fantazia On-Line (www.fandom.sk) je denne aktualizovaná internetová stránka so správami a recenziami zo sveta kníh, filmu, comixu a hier. Onedlho tam bude malá medzinárodná sekcia v angličtine, esperante a možno aj ďalších jazykoch. Slovenská SF stúpa každým rokom. Minulý rok bol najlepším v histórii – vyšlo desať slovenských SF knižiek. Veríme, že sa s vašou pomocou môžeme stať jednou z najlepších SF komunít v Európe.

Martin Králik


7. januára 2003
Martin Králik