Cleopatra: Queen of the Nile

Datadisk k Pharaoh

Len málo hier vo mne vzbudilo také rozporuplné pocity ako datadisk ku hre Pharaoh s názvom Cleopatra, Quen of the Nile. V prvom rade by som chcel poznamenať, že ako nadšenec Caesara III, som hru Pharaoh privítal s ohromným nadšením, ktoré veľmi pomaly opadávalo, až sa prehuplo do druhého extrému – prestal som hru hrať nadobro. Dôvodom bola nedomyslená koncepcia hry. Stavba monumentov trvala nekonečne dlho a rozhodne zobrala mnohým hráčom chuť pokračovať. Bola to škoda, pretože v hre Pharao sa ukrýval obrovský potenciál zábavy. Žiaľ zábava sa zvrhla na nekonečné čakanie, kedy už konečne tú pyramídu, či sfingu dostavajú.

Cleopatru som teda bral do rúk s určitým odstupom a rezervou. V prvom rade ma prekvapila inštalácia. Cleopatra sa nainštalovala tak, že sa integrovala do pôvodnej inštalácie Pharaona. Z toho vyplýva, že kto nemá originál hry Pharao, Cleopatru si nezahrá. Po nainštalovaní má hráč prístup aj k pôvodnému Pharaonovi aj k novým kampaniam Cleopatry. Tie sú celkovo štyri, spolu ide o cca 15 misií, z nich jedna je ťažšia od druhej. Rozhodne, nároky na hráča sa poriadne zvýšili a pribudla novinka – časový limit. Verte mi, že niekedy je neuveriteľne tvrdý.

V hre pribudli nové tovary, noví remeselníci a priemysel. Môžete pestovať hennu a vyrábať z nej paint (farbu). Ďalším priemyselným tovarom sú lampy. Tie hrajú dôležitú úlohu pri stavbe nových monumentov, napríklad do obrovských skalných masívov vytesávaných chodieb a obrovských sál so sochami v nadľudskej veľkosti. Farba je tiež dôležitá, pretože ju využívajú umelci, ktorí zdobia steny týchto chodieb maľbami.

Z noviniek, čo udrú do očí by som spomenul napríklad väčší počet sôch. Namiesto dvoch typov z každej veľkosti má hráč teraz k dispozícii po štyri typy. Skutočne, budované mesto to oživí a skrášli.

Z nepríjemností by som spomenul nové zvery, ktoré budú riadne ztrpčovať život obyvateľom v povodí Nílu (a samozrejme aj hráčovi). Ide o hady, škorpióny a levy. Tieto príšerky sa mi vidia riadne nedotiahnuté a v porovnaní trebárs s hrochmi veľmi nepodarené. Veď napríklad škorpióny sú väčšie než obyčajný človiečik v hre a priznám sa, že keby sa predo mnou objavilo také monštrum cvakjúce klepetami, počítač nepočítač, zdrhol by som z programu a ani by som nezaváhal. Detto hady. Pribudli aj nové pohromy, ktoré môžu zoslať roztrpčení bohovia (tých našťastie nepribudlo). Žiaľ, nenapadlo ma nechať na seba čosi zoslať, takže ich nemám v praxi odskúšané, len som o nich čítal.

Od datadisku by jeden očakával, že okrem nových misií, príšerok, či iných zmien, vylepší sa aj akási vnútorná logika hry, vypilujú sa algorytmy a dotiahnu maličkosti, ktoré sa nestihli do vydania predchádzajúcej hry dokončiť. Pôvodne som si myslel, že sa to stalo aj v Cleopatre. Už mám čosi za sebou, Caesara i Pharaona som hral dlhé hodiny (pomerne úspešne, myslím si) a v obtiažach Cleopatry som neblúdil, ale zdanlivo jednoducho som ich prekonával. Zároveň sa mi zdalo, že logika konania jednotlivých panákov v hre je ešte viac vylepšená, že neblúdia bezcieľne a nezmyselne po meste.

A zrazu, z ničoho nič, nastal akýsi zlom a začali sa diať čudné veci. Napríklad obchodné lode, zrazu zakotvili pred prístavom a hoci bol prázdny, nevplávali doň, ale neustále mi vypisovali, že čakajú kým sa dok uvoľní. Hoci bol prázdny a mal plný počet pracovníkov. Vozíčkár, voziaci vyťaženú hlinu do skladu, ktorý tesne susedil s baňou na hlinu (clay pit), zrazu nevozil hlinu do tohoto skladu, hoci som v ňom mal povolené prijímanie hliny, ale do skladu na druhom konci mesta, čím som strácal drahocenný čas, zvlášť keď potom z toho vzdialeného skladu museli hlinu voziť do výrobní pottery, ktoré boli neďaleko toho prvého skladu. (A upozorňujem mudrákov, že v tom druhom sklade som nemal getting goods!) Verte, že keď sa vám to zrazu stane uprostred rozohranej hry, chvíľu trvá kým si také niečo všimnete, skôr by som povedal, že vás na to upozornia padajúce domy (nedostatok pottery), či výrazne klesnutá finančná hotovosť (nefunkčný obchod, lebo lode neplávajú do prístavu). Chvíľu sa čudujete, hľadáte, kde ste urobili chybu, no po chvíli sa to zase napraví. Ako keby sa program zadýchal a potreboval oddych. Divné.

Ďaľšou zvláštnosťou sa mi vidí zaujímavá chyba (?). Spomínal som na začiatku taký monument, keď do skalného masívu sú vytesané chodby a sály. V momente, keď sa vám z nejakého dôvodu zasekne zásobovanie stavačov monumentu lampami a v chodbách zhasne svetlo, môže sa stať (nie je to pravidlo, ale mne sa to žiaľ stalo), že máte smolu a musíte začať stavať odznovu, t.j. nahrať si hru pred okamihom zhasnutia, alebo od začiatku, ak nezálohujete pravidelne (čo je môj prípad). Jednoducho, robotníci v stavaní monumentu už od tej chvíle nepokračujú aj keby ste mali 1000 lámp a všetkých iných potrebných súčastí. Veľmi nepríjemný bug. Ďalší bug, ktorý som neobjavil ja, ale dočítal som sa o ňom na internete je tento: ak pošlete dary, ktoré sú potrebné pri pohrebe vládcu pre ktorého je hrobka určená skôr, než je stavba dostavaná, stavba sa môže zrútiť. Vo Pharaonovi som to robil celkom bežne, v momente, keď som mal niektorého tovaru dosť, tak som dar odoslal. V Cleopatre som to radšej neskúšal, ale poznám osobu, ktorej sa to stalo. Čítal som upozornenie, aby hráči toto nerobili a aj pred odoslaním darov po postavení monumentu, hru si najpv uložili a až potom dar odoslali.

Čo som výrazne privítal, vidím, že som nebol sám, komu to vadilo a zjavne aj programátori pochopili, že s dĺžkou stavania monumentov to prehnali, bolo výrazné urýchlenie stavby monumentov. Táto vlastnosť, spolu so sochami, sa preniesla aj do Pharaona a mne to nedalo, aby som to neotestoval. Je to skutočne pravda. Aj vo Pharaonovi som mal zrazu k dispozícii 4 druhy sôch každej veľkosti. Najväčšou bombou však sa stala rýchlosť stavania monumentov. Skúsil som to na hre, ktorú som predtým hral cca 4 večery, odhadujem nejakých dvanásť hodín. Tak túto hru som dohral za jedno doobedie, niečo okolo 3 a pol hodiny. Bomba, krása fantastické.

Suma sumárum, rozporuplné pocity. Na jednej strane výrazné zlepšenie niektorých parametrov (hlavne rýchlosť stavby monumentov a to s prenesením tejto vlastnosti aj spätne do Pharaona), na druhej strane množstvo bugov a chýb, negatívne ovplyvňujúcich radosť z hry. Vyzerá to, ako keby bol tento datadisk šitý horúcou ihlou, ako keby sa s jeho vydaním ponáhľali, nech ho vydajú skôr než vyjde očakávané pokračovanie – Zeus. Škoda, Cleopatra mohla byť veľmi dobrým, čo dobrým, vynikajúcim datadiskom, takto je z nej len akýsi „datadisk“. Len tak na okraj, spomínané bugy sa vo Pharaonovi neprejavili, tam sa prejavili len dobré vlastnosti Cleopatry.


1. decembra 2000
GamesWeb