Čím začala jeseň

Fantázia 03/09

fanta0309-obalka

Ledva prvé septembrové jablká spadli zo stromu do lona víl, ktoré práve premýšľajú nad výhodnou kúpou ponožiek v akcii, pretože tráva už začína chladiť bosé prsty, prichádza…

Fantázia 3/2009.

Ponúka medziiným rozsiahly, svižne napísaný článok o Lobovi od znalca komiksu Vojtěcha Čepeláka, úryvok zo slovenského prekladu Záhrobnej knihy Neila Gaimana, pôsobivej hororovej verzie Knihy džunglí (možno by k ukážke nezaškodil krátky perex, aj mne, čitateľovi českého prekladu, chvíľu trvalo, kým som sa zorientoval) a ukážku z románu Dracula – knieža nemŕtvych (autori Dacre Stoker a Ian Holt, preklad Michal Jedinák). Nová verzia ponúka naozaj zaujímavú hru asociácií, narážok a súvislostí historických i literárnych – napokon, za všetko hovorí fakt, že v príbehu vystupuje grófka Bátoriová.

Dacre Stoker je tajuplnou postavou anglickej literatúry, Ian Holt je však fanúšikom známy ako autor humoristickej fantasy, vystavanej obvykle na parafráze známych kultúrnych mýtov (o bludnom Holanďanovi či prsteni Nibelungov). Tentoraz teda zašiel po inšpiráciu východnejšie – a mne opäť pochybel perex.

Z pôvodnej slovenskej tvorby si môžete prečítať poviedku Sone Lantajovej Kráľovná lipa. Text s pôsobivou atmosférou i pointou sa odohráva v prvom zdieľanom svete slovenskej fantastiky, čiže vo svete Pohrobka od Štefana Konkola. Príbeh sa umiestnil na druhom mieste súťaže o najlepšiu poviedku z tohto sveta. Ďalší príbeh Olgy Stadnickej si vychutnajte sami. Recenzná rubrika zaujme prítomnosťou dvoch nebývalo kritických hodnotení knižiek, v oboch prípadoch románov slovenských autorov. Proti gustu žiaden dišputát, názor je najlepšie overiť si prečítaním samotných diel – avšak je dobré, že iskrí.

Osobitný článoček Ivana Aľakšu si, zaslúžene, vyslúžila nádherná, výpravná publikácia Star Wars. Hoci nepatrím k obdivovateľom pre mňa naivného fenoménu, knižka ponúka, okrem obrázkov,množstvo naozaj zaujímavých informácií o fantastike a popkultúre a o fantastike v popkultúre.

Vo voľnom seriáli venovanom žánrom popkultúry dostala tentoraz priestor literatúra o ženách pre ženy. Anna Kareninová, Scarlett Ó Harová, Twilight sága len v zátvorke.

Martin Králik v pravidelnom Rogerlande informuje o novinkách v oblasti internetových časopisov venujúcich sa fantastike v USA; spomína však tiež internetové stránky slovenských autoriek (Soňa Lantajová, Lívia Hlaváčková; blog Zusky Stožickej) ako i novinky na už známej stránke Juraja Červenáka.

Literárnu rubriku dopĺňa rozhovor s autorkou Twilight ságy Stephenie Meyerovou a rozbor kníh Labyrint a Hrobka od Kate Mossovej.

V rámci rubriky seriálov sa časopis venuje medziiným jednej z ikon fanúšikov vesmírnych dobrodružstiev, Battlestar Galactice, prináša informácie o nekonvenčnom komikovi Sacha Baronovi Cohenovi (skutočne jedna z mála vecí, ktoré by som z tohto kvanta chcel pozrieť – nie však po anglicky bez titulkov), i rozsiahlu recenziu ďalšieho filmového Pottera.

Quentin Tarantino natočil film z prostredia druhej svetovej vojny. Príbeh americkožidovského komanda na ceste za skalpmi nemeckých dôstojníkov vraj nebude iba krvavými jatkami, ale krvavými jatkami s nadhľadom.

Malý princ vyšiel ako komiks a vraj vyzerá tak, že by sa Exupéry nenahneval, ale potešil. Ostatne, jedným z najsilnejších miest príbehu je hrozivá strata schopnosti dospelých kresliť a vnímať obrázky. Práve komiks je v súčasnosti účinným liekom pre všetkých neschopných kresliť ovečky.

Reportáž z Comic conu v San Diegu je podaná vo forme bláznivého rozhovoru Kopřivu, Pavlovského, jedného ešte živého a ďalšieho už mŕtveho pápeža. Naozaj skvelý bohoborecký pôžitok – len miestami troška rušený nadšením z akcie. Kruhy v obilí Michala Jedináka pátrajú po zmysle humoru u mimozemšťanov, figúrkárska fotosession prináša pohľad na Svet podľa Lebowského (čiže napokon raz aj bez krvi, mäsa a lacných úškľabkov).

Nechýbajú, samozrejme, ani ďalšie pravidelné rubriky (Brloh výbeh Henriety Galgóciovej, Kovové disky Dušana Fabiana).

Priaznivcov metalovej hudby iste zaujme rozhovor s členmi legendárnej kapely Sepultura, ktorá 5.7.2009 koncer­tovala v Šali, kde padla do pazúrov jedného z najinvestiga­tívnejších slovenských žurnalistov Ivana Aľakšu. Hudobníci prezentujúci štúdiový album A-LEX, inšpirovaný slávnym románom Anthonyho Burgessa Mechanický pomaranč, medziiným prezradili reportérovi tajomstvo kostýmu princeznej Ley zo Star Wars.

A navyše Rogan vyšiel v ruštine a vyjde v slovenčine a Fantázia sa ocitla pod Sfingou pri Veľkých pyramídach. Cíti sa trocha hlúpo, pretože v púšti nerastú jablká a tamojšie víly si kupujú dreváky proti horúcemu piesku. Ak ste zvedaví, ako v nich potom tancujú a ak ste zvedaví všeobecne; čítajte.


14. septembra 2009
Miloš Ferko