Cesta jediného krále

Harrison, Holm

V poslednej dobe vyšlo len veľmi málo fantasy diel, ktoré ma dokázali zaujať – a po dočítaní ktorých som ostal sedieť v kresle s knihou v ruke a… sníval. To, čo u nás (resp. v Čechách) vychádza,sú zväčša nekonečné ságy o chlapcoch, ktorí sa stali kráľmi – prípadne, ak zarátame aj Pratchetta, ide o spoločenskú satiru, ktorá používa fantasy kulisy. Tie pravé príbehy meča a mágie, ktoré so sebou nesú aj niečo viac… takých je málo. V poslednej dobe si spomínam iba na Prokletou přísahu Alexandry Pavelkovej (ahoj paldi :-) a na Na ostřích čepelí Miroslava Žambocha. A o to viac ma preto prekvapil druhý diel trilógie Kladivo a kříž dvojice Harry Harrison – John Holm (psudonym u nás neznámeho Toma Shippeya). Prepracovaný svet na konci prvého milénia, alternatíva k našej histórii, detailná analýza vtedajšej spoločnosti – a to všetko na pozadí strhujúceho príbehu plnokrvných hrdinov…

Prvá kniha zanechala Shefa ako spolukráľa Alfréda zvaného (v tejto knihe) Láskavý. Vikingský nájazd na Britániu bol odrazený a po nose dostala aj Kristova cirkev – vykreslená mimoriadne negatívne (a v celku v súlade s poznatkami súčasného dejepisu). Bratia Ragnarssonovci prišli o Ivara zvaného Mäkkýš a celý svet sa vybral po novej ceste – kde duchovnú obrodu okrem Kríža znamená aj Kladivo, znak kňazov Cesty, ktorá vychádza zo severských náboženstiev. Ako by povedal Kingov pištoľník Roland „svět se hnul“.

Kniha druhá je príbehom hľadania. Po porážke cirkvi v Británii usúdili nemeckí biskupi, že je čas na zmenu – čo vyústilo do eliminácie vtedajšieho pápeža a nemeckého kráľa. Biskupi sa rozhodli pre tvrdšiu cestu – ktorej symbolom sa mal stať posvätný oštep, zbraň ktorou istý centurion zabil Ježiša Krista. Tento oštep je vraj znamením samotného Boha a len ten, kto ho nosí, sa môže stať pánom obrodeného Rímskeho cisárstva. Biskupi preto zakladajú Lanzenorden, Rád posvätného oštepu – a vydávajú sa zbraň hľadať, pretože dejiny oštep odniesli nevedno kam. Do ich hľadania sa ale pripletá Shef, ktorého snaha o odvrátenie vikingskej hrozby privedie na sever – spočiatku samého ako prst, len s jeho povestným šťastím. Shef, ktorý je dieťaťom (aspoň duchovným, možno viac) samotného boha Ríga sa dostáva do maelströmu dejín, ktorý z neho môže spraviť spasiteľa rovnako ako ničiteľa sveta – resp. aspoň vtedajšej civilizácie. Kladivo udiera proti Krížu, Ragnarssonský Krkavec sa bije s Posvätným oštepom – a pomedzi tieto súboje kráča Shef s priateľmi, aby sa naplnil jeho osud. Bohovia (kresťanskí aj severskí) sa prizerajú, občas ale niektorú z figúrok postrčia…

Hĺbka štúdia, ktorú preukázali Harrison a Holm, je priam neskutočná. Všetko to, čo som obdivoval na diele Jarka Mosteckého (trilógia Vlčí věk), bledne v porovnaní s tým, čo s takou ľahkosťou predviedla táto dvojica autorov. Skutočne som nezávidel prekladateľke, ktorá sa aj s pomocou špičkových encyklopédií musela zákonite stratiť v kľučkách stáročiami pilovanej mytológie Severu. Desiatky bohov, démonov, národov a národíkov, stovky miest a predmetov – všetky tieto stratené veci sa v trilógii Kladivo a kríž vynorili na povrch. V knihe sa dozviete všetko – kovaním ocele počínajúc, cez lov veľrýb a stavbu veterných mlynov končiac. A to všetko nie je v suchom historickom výpočte, ale v živom príbehu hrdinov, ktorým sa tak dobre držia palce :-) Všetci sú nekonečne ľudskí, žiaden nezraniteľný poloboh sa nekoná, život plynie ako rieka a jeho brehy lemujú kosti. Láska a nenávisť, česť a zrada, obetovanie aj honba za majetkom… všetky tieto ľudské emócie ženú príbeh ďalej a ďalej, cez močiare Holandska, fjordy Nórska a Švédska až po jazerá Fínska. Vlny sa penia na provách lodí a vodu farbí krv…

Príbeh sa tak ako v prvej časti pomerne uzavrel, Shefov osud ale zostal otvorený – ešte na nás čaká Kráľ a Cisár, záverečná časť stretu Kladiva a Kríža. A ja sa pristihujem, že sa na túto knihu teším rovnako ako na filmové spracovanie Tolkienových Dvoch Veží :-)

Hodnotenie – 9/10 (bodík dolu za to, že sa autori párkrát stratili v kľučkách mytológie – a ja s nimi :-)

Cesta jediného krále, Harrison Harry, Holm John, epická fantasy (Návrat, orig. One King's Way, preklad Dana Krejčová, obálka Kevin Johnson, brož., 427 strán, 239 Kč, ISBN 80–7174–442–5)


29. apríla 2002
Rastislav Weber