Češi již čtou knihu Lovci & sběrači

Povídkový soubor Lovci & sběrači mladého spisovatele Michala Hvoreckého si mohou čeští čtenáři, kteří nečtou slovensky, koupit i ve své mateřštině. Knihu úspěšného autora vydal nyní v překladu Odeon. \„Je to nezvyklé, ale myslím, že je to krok dopředu. Překlad je kvalitní a ocitnout se mezi autory tohoto nakladatelství jako jsou Chuck Palahniuk, Michel Faber nebo Haruki Murakami je pro mě velká pocta,\“ řekl Hvorecký.

Jeho příběhy mají někdy podobu science fiction, jindy cyberpunku či postmoderní fantastiky, ale vždy se odehrávají v současném světě a komentují konzumní styl života. Sám se nezařazuje do žádného ze zmiňovaných stylů, říká, že chce především pobavit čtenáře.

\„Mému autorskému naturelu je blízký humor, především ironický, někdy i cynický. Snažím se psát o věcech, které mě zajímají a o nichž si myslím, že zaujmou také čtenáře. Přitahují mě témata, která jsou v naší společnosti aktuální. Ať už to jsou fenomény popkultury, globalizace nebo masmédia,\“ popisuje svoji tvorbu.

V jeho povídkovém souboru Lovci & sběrači se tak jeden příběh odehrává v hypermarketech budoucnosti, ve kterých lidé neshánějí zboží, neboť produkty si doslova kupují je. Novela Brand Party zas odhaluje bizarní zákulisí obrovské street party. 26-letý Hvorecký patří v současnosti k nejúspěšnějším slovenským prozaikům. V roce 1998 debutoval sbírkou povídek Silný pocit čistoty, po které následoval soubor Lovci & sběrači. Roku 2003 vydal román Poslední hit. Jeho knihy vyšly i polsky, na jaro 2004 se chystá německý překlad.

Autor křtil a podepisoval svou knihu Lovci & sběrači v úterý 21. října 2003 o 15:00 Paláci knih Luxor na Václavské náměstí. Kmotry knihy byli hudebník Jan P. Muchow a herec Miki Křen z filmu Samotáři. V šest večer se všichni přesunuli na autorské čtení a party do klubu TWM Komlex na Smíchově. Zde knížku a autora uvedl novinář a editor Ivan Adamovič (Ikarie, Živel). Ukázky četli Michal Hvorecký a Miki Křen. Jan P. Muchow pak představil svůj koncertní projekt Lazy Jimmy.

Hvorecký ve svých knihách nekritizuje náš konzumní svět a jeho atributy či projevy, spíše lapidárně, nevzrušeně konstatuje – jenže neklid, rozpory a pochybnosti jeho hrdinů přecházejí na důvěřivé a nepřipravené čtenáře.

Michal Hvorecký: Lovci & sběrači (Odeon, Praha 2003) Přeložila Martina Šulcková, 256 stran

Foto: herec Miki Křen, spisovatel Michal Hvorecký, překladatelka Martina Šulcková, hudebník Jan P. Muchow


24. októbra 2003
Fandompress