Ceny akadémie sci-fi, fantasy a hororu odovzdané

V máji sa neprebúdzajú iba hormóny, ale zdá sa, že tento mesiac má nejaký vplyv aj na scifistov. Už tradične sa to stáva a tentokrát to bolo dokonca ešte vystupňované – keď sa v Prahe odovzdáva Cena akademie sci-fi, fantasy a hororu, určite zorganizuje nejakú scifistickú akciu aj niekto iný. A tak sme mali predošlý víkend dilemu – ísť na Cenu akademie do Prahy, Cenu Gustáva Reussa do Revúcej, alebo na Poradu slovenských sci-fi klubov na Vartovku? Alebo zostať doma a pozerať v televízii na sci-fi v priamom prenose – finále Majstrovstiev sveta v hokeji a víťazný postup Slovenska? Ciki-caki-ciki-cak – ja som išiel do Prahy a videl som aj hokej. Hej! Hej! Hej! Slovenskoooo!

Už siedme odovzdávanie Ceny akademie sci-fi, fantasy a hororu sa tradične konalo na pražskom Výstavisku v sobotu 11. mája o 15,30. Je vlastne súčasťou medzinárodného knižného veľtrhu Svět knihy, čo je veľmi dobre – kvôli propagácii fantastiky. Sála bola tentokrát preplnená – ťažko povedať, či to všetko boli iba scifisti, alebo aj zvedavci – dobehol som totiž s meškaním v medziach akademickej pätnásťminútovky, takže som sa predral do rohu sály za Ondřeja Neffa, odkiaľ som pozoroval dianie. A dokonca doňho aj občas zasiahol. Slovensko nemalo medzi účastníkmi snáď okrem mňa (a šéfredaktora iného, najlepšieho sci-fi časopisu za minulý rok, ktorý sa však už infiltroval) žiadne zastúpenie, medzi nomináciami to však bolo celkom obstojné. Ondrej Herec v dvoch kategóriách (v jednej s Milošom Ferkom), Maťa Pilcerová a Ďuri MadMaxon medzi výtvarníkmi, Fantázia medzi časopismi a pravdaže sme mali aj špeciálnu kategóriu \„slovenská kniha\“. Moderátor programu Roman Lipčík bol znova zábavný, znova podpichujúci a glosujúci, znova výborný. A znova sa mu darili aj (ktovie, či chcené, či náhodné) kiksy. Ako napríklad vtedy, keď si na odovzdávanie jednej kategórie (myslím, že to bola \„naj SF\“) vyvolal na pódium Vlastu Talaša, ktorého vydavateľstvo bolo medzi nominovanými – a nakoniec si cenu sám aj odovzdal… Alebo, keď vyspovedal človeka z vydavateľstva Argo (neangloamerický preklad) a keď ho už z pódia poslal dole, spýtal sa: \„Ozaj, len tak mimochodom, vy ste vlastne kto v tom vydavateľstve?\“ Riaditeľ vydavateľstva, ako aj prítomní v sále to však brali s humorom, iba jeho maličký potomok na rukách možno nechápal, čo ten zvláštny ujo od jeho tatina neustále chce. A ako teda dopadli slovenskí zástupcovia? Titul mimo beletrie nezískali Dejiny slovenskej fantastiky O. Herca a M. Ferka, aj keď si to odovzdávač ceny Ivan Adamovič želal. Ako to už dnes chodí – získala cenu kuchárska kniha – avšak našťastie scifistická (alebo fantasystická?) – Kuchařka stařenky Oggovej. Vlasta Talaš, vydavateľ všetkých Pratchettoviek, vraj niektoré z výtvorov podľa tejto kuchárky ochutnal a žije… Ondro Herec nepochodil ani v kategórii za dlhoročnú prácu pre SF, tu zvíťazil pán Pavel Weigel. Ako som už naznačil, tentokrát Fantázia post naj časopisu uvoľnila českej Ikarii – v podstate zaslúžene, Ikarie vychádza mesačne a aj sa znova zlepšuje. V Česku to však vrie, vznikajú dva nové časopisy – Pevnost (už je vonku) a Kvark (o pár mesiacov), Ramax má menšie problémy, uvidíme, čo bude o rok… V kategórii slovenská kniha pravdaže niekto zo Slovenska vyhrať musel a v konkurencii Miša Hvoreckého, Saši Pavelkovej a 3éderu nakoniec vyhral Jožo Girovský so zbierkou Zubaté slnko – cenu som zaňho prevzal z vlastných rúk, takže zatiaľ sa vyníma na poličke Fantázie. Zaujímavo v tejto súvislosti vyšlo porovnanie počtu pôvodných slovenských fantastických kníh a pôvodných českých za minulý rok – je to vraj približne pomer 1:4 – teraz to už len udržať, či dokonca zlepšiť! A nakoniec to najlepšie – Martina Pilcerová je už ozaj svetová výtvarníčka – jej víťazstvo v kategórii domáci (český a slovenský) výtvarník bolo jednoznačné. Keďže na výzvy Romana Lipčíka sa na pódium nedostavila ani Martina, ani iná \„rovnako pekná dáma\“ – popri stene a skrývajúc sa som prebral aj túto cenu ja. S Martininým požehnaním, pravdaže.

Cena akademie sci-fi, fantasy a hororu teda skončila, sošky Mlokov boli odovzdané a môžeme čakať na ďalšie tohtoročné ocenenia – Cenu Karla Čapka na Parcone, európske sci-fi ceny na Eurocone a pravdaže Istrony Istrony na Istrocone – hlasovali ste už?

Kompletné výsledky Ceny akademie SF/F/H, sobota, 11. mája 2002, Praha: Najlepšia SF – Neal Stephenson: Diamantový věk (Talpress) Najlepšia fantasy – Neil Gaiman: Američtí bohové (Polaris) Najlepší horor – Clive Barker: Třetí kniha krve (Laser-Books) Najlepší cyklus – G. R. R. Martin: Píseň ledu a ohně (Talpress) Najlepší neangloamerický preklad – Umberto Eco: Baudolino (Argo) Najlepší titul mimo beletrie – Terry Pratchett: Kuchařka stařenky Oggové (Talpress) Najlepšia pôvodná kniha – Leonard Medek a Františka Vrbenská: Stín modrého býka (Straky na vrbě) Najlepšia pôvodná poviedka – Vladimír Šlechta: Boží kopírka (Ikarie) Najlepší (domáci) výtvarník – Martina Pilcerová Najlepší časopis – Ikarie Najlepší fanzin – Vakukok (Šumperk) Najlepší editor / redaktor – Helena Šebestová Najlepšia zahraničná kniha – Neal Stephenson: Diamantový věk (Talpress) Najlepšia prekladová poviedková zbierka – Henry Kuttner: Čarovný svět Henryho Kuttnera (Albatros) Najlepšia antológia – Gardner Dozois: Nové dobré kusy (Laser-Books) Nádejný nováčik / počin roku – Kočovná divadelní společnost Richarda Klíčníka za divadelné predstavenie Stráže, stráže Najlepšie nakladateľstvo – Polaris Najlepšia pôvodná slovenská kniha – Jozef Girovský: Zubaté slnko (Vydavateľstvo Spolku slovenských spisovateľov) Najlepší prekladateľ- Richard Podaný Cena za dlhoročnú prácu – Pavel Weigel

Na Pagiho fotografii sú sošky Mlokov, ktoré sú udeľované víťazom Ceny akademie. 


13. mája 2002
Ivan Aľakša