Cena Fantázie zverejnila finalistov desiateho ročníka literárnej súťaže

Socha - CEFA (Warhol)
Porotca CEFA 2012 - Lubos Kostelny

A do finále postupujú…

V utorok 18. 9. 2012 boli v Bratislave vyhlásené výsledky prvého kola literárnej súťaže Cena Fantázie 2012. Spomedzi 223 poviedok od 187 autorov do finálovej päťky podľa bodovania poroty postúpili (v abecednom poradí): Martin Hatala z Košíc (s poviedkou „Prianie jazera“), Marja Holecyová z Nitry („Kalkulačka smrti“), Janka Javorka z Nitry („CC 2.0“), Katarína Pivarčiová z Bratislavy („Slovenský Stalingrad“) a Ján Stopjak z Kysuckého Nového Mesta („Biela tma“). Z pohľadu fantastických žánrov sa do finále dostali dve sci-fi, dve fantasy a jedna hororová poviedka.

Druhé kolo súťaže sa začne 1. 10. 2012, keď bude finálová päťka poviedok zverejnená na portáli Kultura.sme.sk a o konečnom poradí a víťazovi Ceny Fantázie rozhodnú čitatelia v internetovom hlasovaní.

Výsledky súťaže budú zverejnené 10. 11. 2012 v rámci sprievodného programu na Medzinárodnom knižnom veľtrhu Bibliotéka v Bratislave.


„Do desiateho ročníka súťaže nám prišlo neuveriteľné množstvo 223 poviedok od 187 autorov, veľa z nich sa v našej súťaži objavilo po prvýkrát,“ povedal administrátor súťaže Ivan Aľakša. „Keď sa pozriem na finalistov, iba dvaja z nich (Hatala, Pivarčiová) sa zúčastnili v niektorom z predošlých ročníkov, napriek tomu dnešní finalisti porazili aj niekoľko „starých harcovníkov“ slovenskej poviedkovej fantastiky. Treba však zároveň dodať, že Marja Holecyová je v slovenskej literatúre už známa autorka, ktorej vyšla vo vydavateľstve Fragment knižná fantasy séria Mariotovi dediči a pod menom Katarína Pivarčiová sa skrýva neter jedného z najúspešnejších slovenských autorov fantasy v súčasnosti, Juraja Červenáka. Súboj celej finálovej päťky bol však vyrovnaný a rozhodnutie o víťazovi bude na čitateľoch.“


Hosťom vyhlasovania finalistov Ceny Fantázie 2012 bola mladá slovenská autorka Jana Plauchová, ktorej nedávno vyšla vo vydavateľstve: Q 111 sci-fi kniha Nula kelvinov: Ja neexistujem, ty neexistuješ. Zároveň si diváci mohli pozrieť prvú slovenskú dotykovú čítačku s elektronickým atramentom eWooky, ktorú v tomto ročníku Ceny Fantázie používali všetci porotcovia na hodnotenie poviedok. Tak sme mohli ušetriť nemalé množstvo papiera a takisto uľahčiť hodnotenie porote, ktorá si na dovolenky nemusela nosiť so sebou vytlačené kópie poviedok.


Popri Cene Fantázie boli vyhlásení zároveň finalisti pridružených cien, z ktorých o víťazoch rozhodnú porotcovia jednotlivých ocenení. Finalisti pridružených cien (v abecednom poradí):

  • Cena spoločnosti Intel pre najlepšiu sci-fi poviedku: Marja Holecyová – Kalkulačka smrti (Nitra), Janka Javorka – CC 2.0 (Nitra), Martin Longa – Začiatok každej abecedy (Viničné), Ingrid Rudavská – Priamy prenos (Bratislava), Ružena Srnková – Monochromiáza (Bratislava).
  • Cena Béla pre najlepšiu hororovú poviedku hodnotená vydavateľstvom Artis Omnis: Pavel Hlubík – Miluješ ma ešte (Bratislava), Ján Iša – Medzi regálmi (Bratislava), Lukáš Janitor – Joshua Tarkin (Košice), František Kozmon – Externé svedomie (Nitra), Marián Vaško – Posledná večera (Chminianske Jakubovany)
  • Cena Bibliotéky hodnotená spoločnosťou Incheba, a. s.: Jozef Girovský – Sezóna pazúrov (Humenné), Marián Kičinko – Človek, ktorému narástol chvost (Trebišov), Eva Lalkovičová – Pavúčie chodníčky (Zvolen), Lucia Lenická – Premena (Kráľová nad Váhom), Ján Stopjak – Biela tma (Kysucké Nové Mesto)
  • Cena OZ Fantázia pre najlepšiu fantasy poviedku: Lívia Černická – Lovec duší (Svätý Jur), Martin Hatala – Prianie jazera (Košice), Zuzana Javorová – Krajina dlhých tieňov (Martin), Eva Lalkovičová – Pavúčie chodníčky (Zvolen), Katarína Pivarčiová – Slovenský Stalingrad (Bratislava).

V prvom kole hodnotila všetkých 223 poviedok päťčlenná porota v zložení: Ľuboš Kostelný (herec), Lívia Hlavačková (autorka, držiteľka Ceny Fantázie 2008), Michal Jedinák (autor, prekladateľ, viacnásobný finalista Ceny Fantázie), Lucia Anna Trubačová (slovakistka) a Ivan Pullman (editor zborníkov Ceny Fantázie a časopisu eFantázia). Porota nepoznala autorov súťažných poviedok, tí boli zverejnení až s výsledkami prvého kola.

V desiatom ročníku Ceny Fantázie súťažilo 75 autoriek a 112 autorov okrem Slovenska aj z Česka, Francúzska a Veľkej Británie (podmienkou súťaže však je poviedka písaná v slovenskom jazyku). Z celkového počtu bolo 81 sci-fi, 66 fantasy a 52 hororových poviedok.

Súťaž Cena Fantázie je už štvrtý rok podporovaná aj sieťou kníhkupectiev Brloh.sk, ktorá za každú predanú knihu v priebehu roka venuje 1 cent pre literárnu súťaž a celú sumu na konci zdvojnásobí. Takto mohli byť odmeny pre víťazov znásobené.

Cena Fantázie na internete:


19. septembra 2012
Fandom SK - PR