Cena Akademie v poločase

Uzavřeli jsme první hodnotící kolo Akademie SF, fantasy a hororu a můžeme vás seznámit s výsledky. Znovu připomínáme, že vyhlášení se koná na mezinárodním knižním veletrhu Svět knihy v Praze na Výstavišti, a to v sobotu 26. dubna 2003 odpoledne od 13.30 do 14.50.

V kategoriích Nejlepší původní povídka a Nejlepší horor se tento rok hlasovalo málo. Zato v kategoriích Nejlepší nakladatelství a Nadějný nováček / počin roku / zvláštní cena se sešlo hlasů tolik, že jsme u prvních jmenovaných stáhli počet nominací do druhého kola z pěti na tři a u druhých naopak rozšířili ze tří na pět.

Všem příznivcům SF připomínáme: NEUSTÁLE platí, že kdybyste měli jakýkoli nápad či užitečný kontakt na to, jak akci sponzorsky vyztužit a mediálně přihustit, SEM S TÍM!!!!

Několik poznámek pro Akademiky, kterým samozřejmě co nejvřeleji děkujeme za hlasování i za připomínky a doplňky:
  • Dva lidé si stěžovali, že se v seznamu neobjevil Seňor Vivo od Bernierese. To je možná chyba, ale přece jen doby, kdy jsme do SF hltavě vsávali i magický realismus, jsou už pryč. Dále řadě Akademiků chyběly v seznamu některé význačné tituly komiksové. To je dost čerstvý problém, který dřív nebyl, protožemrtvola jménem český trh s komiksem ožila vcelku nedávno. Potíž ovšem je, že komiks je svět sám pro sebe a odmítá se rozčleňovat na SF a ne-SF komiks, takže by to bylo těžké. Nicméně je to osina v řiti do budoucna a Akademie se nad tím bude muset zamyslet, protože Sandman nebo Liga výjimečných v letošním seznamu opravdu chybí křiklavě.
  • Upozornění pro některé Akademiky: nehlasuje se tak, že seženeme tucet známých, kteří nejsou na seznamu Vyvolených Božských Členů Nesmrtelné Akademie, a nakopírujeme jim lístky. Pro poprvé to bereme jako nepochopení, nikoli zlý úmysl, ale ještě jednou, a letíte ze seznamu, holoubci, nekecáme!
  • Další jedovaté varování: račte psáti na lístky vše, autora i název knihy! Luštit řekněme zápis „Vandrovec\", a číst celý seznam kvůli zjištění, že to je třeba hledat pod P jako Pilipiuk, nehorázně přidělává nudnou administrativní práci s Akademií.
A ještě pár komentáříků k některým výsledkům:
  • Poprvé jsme se rozhodli uveřejnit výsledky prvního kola i s počty hlasů, nicméně učiníme tak až po druhém kole, abychom neovlivňovali hlasování v něm. V této souvislost bude dobré uvést uvedl, že nízké počty hlasů v některých kategoriích neznamenají, že by se málo hlasovalo, spíš to, že se hlasovalo pro hodně děl či lidí, a tak se hlasy roztříštily. Například české povídky postupovaly na čtyři hlasy (sic!), ale hlasovalo se pro neskutečných padesát pět různých povídek (double sic!).
  • Dále uvádíme některé výrazné nepostoupivší, protože v řadě kategorií bylo našlapáno a šlo o jeden dva hlasy. V SF neprošel těsně Minority report, to je známý efekt, že když jsou od jednoho autora v tom kterém ročníku dvě výrazné knihy, hlasy se tříští. Ani v jedné kategorii (i když v jedné velmi těsně) neprošel Omon Ra od Pelevina, škoda, podle mě je to kniha desetiletí, zvlášť když hodnotíme nejen dílo samo, ale i výtvarnou a typografickou stránku publikace, ale což, hlas Akademie, hlas Boží… Těsným bojem ve fanzinech neprošlo o fous hned několik titulů (Opat\'ssin, The Nemedian News, Oppo scifiens). Agresivní kyselina hlasu Jana Vaňka si ročník od ročníku leptá cestu výš a výš v kategorii redaktorské, letos o chlup, snad tedy napřesrok… V antologiích o prsa korejské dívky neprošel do finále Mlok 2002. Největší rvačka byla ve zvláštní kategorii, kde přes zvýšení počtu nominací na pět zůstali těsně za postupem ještě edice Trifid Stasa Juhaňáka a Petr Kotrle. Triton s edicí Trifid ostatně vtrhl do kategorie nakladatelství tak rázně, že vytlačil některé stálé účastníky finále, o kousíček například neprošel Talpress, ačkoli má řadu nominovaných knih (ale jak můžu chtít po Akademii, aby byla konzistentní, když takový nebývám ani já sám). Překladatelské finále pak hanebně těsně ušlo Pavlu Weiglovi, což je po jeho letošní překladové žni škoda.
A teď už samotné výsledky:Nejlepší SF
  • Banks, Iain M.: Líc a rub (Talpress)
  • Dick, Philip K.: To je wub, kapitáne! (Laser-books)
  • Egan, Greg: Karanténa (Návrat)
  • Martin, G. R. R.: Písečníci (Triton)
  • Resnick, Mike: Kirinyaga (Polaris)
Nejlepší fantasy
  • Holdstock, Robert: Železný grál (Polaris)
  • Kearney, Paul: Železné války (Laser-books)
  • Lewandowski, Konrad T.: Kočkodlak Xin (Laser-books)
  • Martin, G. R. R.: Bouře mečů 1 + 2 (Talpress)
  • Pratchett, Terry: Zloděj času (Talpress)
Nejlepší horor
  • King, Stephen: Čtyři po půlnoci 1 + 2 (Beta)
  • King, Stephen: Pavučina snů (Beta)
  • Lovecraft, H. P.: V horách šílenství (Aurora)
Nejlepší cyklus
  • Kilworth, Garry: „Králové mořeplavci\" (Návrat)
  • King, William: „Warhammer\" (Polaris)
  • Martin, G. R. R.: „Píseň ledu a ohně\" (Talpress)
Nejlepší neangloamerický překlad
  • Lem, Stanislaw: Bajky robotů (Laser-books)
  • Lewandowski, Konrad T.: Kočkodlak Xin (Laser-books)
  • Pilipiuk, Andrzej: Kroniky Jakuba Vandrovce (Laser-books)
Nejlepší titul mimo beletrii
  • Binderová, Daniela a kol.: Rejstřík k Hobitovi (Straky na vrbě)
  • Herec, Ondrej: Cyberpunk – Vstupenka do tretieho tisícročia (VSSS)
  • King, Stephen: O psaní (Beta)
Nejlepší původní kniha
  • Kulhánek, Jiří: Noční klub 1 (KJV)
  • Nesvadba, Josef: Peklo Beneš (Host)
  • Šlechta, Vladimír: Orcigard (Straky na vrbě)
  • Žamboch, Miroslav: Ostří oceli (Fantom print)
  • Žamboch, Miroslav: Seržant (KJV)
Nejlepší původní povídka
  • Dufková, Edita: Věc Elina (Mlok)
  • Mostecký, Jaroslav: Země jeřabin (Pevnost 3)
  • Procházka, J. W.: Konec projektu Příliv (Fantázia 22)
Nejlepší (domácí) výtvarník
  • Bauer, Petr
  • Fibiger, Milan
  • Krásný, Jan Patrik
  • Maxon, Juraj
  • Pilcerová, Martina
Nejlepší časopis
  • Fantázia
  • Ikarie
  • Interkom
Nejlepší fanzin
  • OPPO scifiens
  • Imladris
  • Knihovnička Vakukoku
Nejlepší editor /redaktor
  • Adamovič, Ivan
  • Alakša, Ivan
  • Holan, Petr „Pagi\"
Nejlepší zahraniční kniha
  • Banks, Iain M.: Líc a rub (Talpress)
  • Dick, Philip K.: To je wub, kapitáne! (Laser-books)
  • Holdstock, Robert: Železný grál (Polaris)
  • Martin, G. R. R.: Písečníci (Triton)
  • Resnick, Mike: Kirinyaga (Polaris)
Nejlepší překladová povídková sbírka
  • Card, Orson Scott: Hrobka písní (Laser-books)
  • Dick, Philip K.: To je wub, kapitáne! (Laser-books)
  • Martin, G. R. R.: Písečníci (Triton)
  • Martin, G. R. R.: Píseň pro Lyu (Triton)
  • Resnick, Mike: Kirinyaga (Polaris)
Nejlepší antologie
  • 2101 – česká odysea (MF)
  • Mamutí kniha humoristické fantasy (Aurora)
  • Staré dobré kusy (Laser-Books)
  • Těžká planeta (Triton)
  • Velmistři SF 2 (Baronet/Knižní klub)
Nadějný nováček / počin roku / zvláštní cena
  • BB art a CREW za vydání Ligy výjimečných
  • Eurocon
  • Istrocon
  • Janiš, Viktor za překlady
  • Sarden
Nejlepší nakladatelství
  • KJV-Poutník
  • Laser-books
  • Polaris
  • Straky na vrbě
  • Triton
Nejlepší původní slovenská kniha
  • Konkol, Štefan: Miešanci 3b: Krvavá pyramida (Epos)
  • Krutohlav 2002 (SSAF/NOC)
  • Pavelková, Alexandra: Miešanci 3a: Bremeno (Epos)
Nejlepší překladatel
  • Janiš, Viktor
  • Kotrle, Petr
  • Podaný, Richard
Cena za dlouholetou práci pro SF
  • Adamovič, Ivan
  • Čierny, Egon
  • Podaný, Richard
Na druhé kolo a hlavně na tradiční vyhlášení Cen Akademie se těší Richard Podaný a Zdeněk Rampas 
7. marca 2003
Fandompress