Čarovná krajina škriatkov

Henderson, John

Ak máte v krvi čo i len trošku romantiky a fantázie, ak vám írske legendy nie sú proti srsti a ak ste už dávno nestretli vílu, Čarovná zem škriatkov (The Magical Legend of the Leprechauns) je tým správnym filmom pre vás. Hallmark Entertainment sa opäť raz vytiahol videofilmom A triedy…

Produkcia spoločnosti Hallmark Entertainment nie je v našich krajoch neznáma. Jednak tu máme ich vlastnú televíznu stanicu Hallmark Entertainment Network s českým dabingom a na druhej strane, takmer všetky videofilmy z ich vlastnej produkcie sa objavili aj na videokazetách. Mali sme tak možnosť vychutnať si Merlina (asi najlepší filmový prepis legendy o Artušovi), Alenku v ríši divov (trip najvyššej kvality!), Odysseu, príbeh egyptskej kráľovnej Kleopatry, či najnovšie výpravu Iásona a Argonautov za Zlatým rúnom a príbeh z Čarovnej krajiny škriatkov. Je pozoruhodné, že všetky tieto videofilmy si udržali veľmi vysokú kvalitu produkcie (od scenára, cez dialógy a výpravu až po špičkové herecké výkony) – čo u takýchto projektov nebýva zvykom. A aj v tejto záplave kvalitnej zábavy stoja Škriatkovia kdesi na pomyslených stupňoch víťazov…

Príbeh je pomerne klasickou love story á la Rómeo a Júlia, ktorú však odštartujú už nie veľmi klasické scény. Do lásky škriatka a víly sa totiž zapletú aj ľudia…

Orla Brady ako Kathleen FitzpatrickováNa írsky vidiek, ďaleko od civilizácie, prichádza Jack Woods (hraje ho Randy Quaid), ako agent spoločnosti, ktorá plánuje premeniť túto panenskú krajinu na golfové ihrisko pre americkú smotánku. Jack sa nasťahuje do chalupy, kde je elektrina rozprávkou pre deti, kde sa kúri rašelinou a… kde jej obyvateľov nie je veľmi vidieť. Až keď Jack zachráni Seamusa Muldoona (Colm Meaney) pred utopením, škriatok sa mu ukáže a predstaví mu aj svoju rodinu. „Zhodou okolností“ obývajú Seamus, jeho žena Mary (Zoe Wanamaker) a ich syn Mickey (Daniel Betts) ten istý dom ako Jack. Ten spočiatku treští oči a v situácii mu pomáha whisky, no časom sa prispôsobí. Hlavne po tom, čo v lese stretne Kathleen Fitzpatrickovú (Orla Brady) a jeden z párov na romancu je na svete. Ich prvé stretnutie je síce dosť chúlostivé (Jack pristihne Kathleen pri kúpaní sa v jazierku) a spôsobí dosť problémov (Kathleen má štyroch žiarlivých bratov), ale nakoniec všetko aj tak dopadne podľa očakávania (no nezaľúbili by ste sa uprostred rozkvitnutého írskeho lesa do írskej krásky?).

Mickey Muldoon a JessicaAle Jack a Kathleen sú len ľudia. Oveľa dôležitejšia je druhá časť príbehu – rivalita medzi dvoma rodmi: vílami a škriatkami; rivalita, ktorá hrozí prerásť do vojny. Darmo im hrozí Veľká Banshee (Whoopi Goldbergová) trestom, horúce írske hlavy sa nedajú len tak schladiť. A keď sa škriatok Mickey Muldoon zaľúbi do vílej princezny Jessiky (aj ona do neho), katastrofy na seba nenechajú dlho čakať. Začína vojna, ktorá hrozí vyvrátiť korene Matky prírody a aj nesmrteľní zrazu môžu zomrieť. Do letných farieb sa primieša sneh a mráz. Vojna škriatkov a víl začína a zastaviť ju môžu iba Mickey a Jessika a Jack a Kathleen – láska predsa hory prenáša :)

Film má veľmi dobrú výpravu. Exteriéry sú nádherné, jasne z nich uvidíte, prečo je írskou národnou farbou zelená. Kostýmy sú verné, plné fantázie a seknú k príbehu. Seamus v zelenom oblečku a žiarivo červených vlasoch je jednoducho neodolateľný (aj keď pije aj fľaškové pivo :). Vizuálnej stránke filmu nemožno uprieť nič, je jednoducho taká, akú má fantasy mať. A aj triky sú výborné a pred výtvarníkom, ktorý navrhoval budovy (zámok víl) môžem len skloniť hlavu. Veľmi pekné! Všetko je tak, ako sa na film A triedy patrí. Škriatkovia vysokí sotva meter veru z filmu netrčia, hľadia si s ľuďmi z očí do očí – profesionalita na každom kroku.

Skutočnú dokonalosť však filmu dodávajú herci. Zväčša sú to ostrieľaní borci, hrajú výborne a z filmu je cítiť, že nakrúcanie bavilo aj ich. Scenárista im dal k dispozícii geniálne dialógy a oni tento potenciál využili bez zvyškov. Na škriatkovské „hlášky“ len tak nezabudnete. Jedna z úvodu filmu, keď Seamus dáva peniažky svojmu synovi spolu s praktickou radou: „Nie aby si ich rozhádzal len tak, synček, pekne ich použi na chlast a ženské!“ Nuž, dobrá výchova írskeho tatka nie je nikdy zlá! A tento koncert dialógov pokračuje celých 240 minút (je to dvojdielny film), nudiť sa rozhodne nebudete. Skôr by som sa na vašom mieste obával o bránicu…

Film vám jednoznačne doporučujem. Na rozdiel od kinofilmov, kde režiséri nedokážu prežiť bez Marsu, klonov a duchov, tu máte poctivú fantasy najvyššej kvality. A je keď je to televízny projekt, nie je to žiadna Xena, Jerkules alebo Sindiblb z Nového Zélandu. Hallmark Entertainment jednoducho vie, ako na to. Teším sa na ďalšie šperky z ich produkcie…


29. januára 2001
Rastislav Weber