Recenzia: Blade II: Chuť na krv (film)

Keď prišiel comicsový lovec upírov na plátna po prvýkrát, bol to hit ako hrom. V tom čase (1998) neputovala kinami taká záplava fantastickej zábavy ako dnes – a nad každou dobre tasenou katanou srdce fanúšika zaplesalo. Najmä ak bola tasená upírom proti upírovi, v snahe o záchranu ľudstva. Prvý Blade bol výbornou zábavou a po dlhej dobe poriadnym prepisom comicsu na plátno (predtým ako-tak Batman sa vracia – 1992). Teraz však do slovenských kín prichádza pokračovanie Bladeovho boja – a je to niečo úplne, ale úplne odlišné od prvého filmu. Guillermo Del Toro nie je Stephen Norrington (Blade – réžia) a ani David Goyer (scenár I a II) nie je tým z príbehu o vyvolaní Boha krvi…

Blade II si nevzal zo svojho predchodcu takmer nič – okrem postáv. Eric Brooks (aka Blade) je stále tým istým fešákom v čiernej koži, akurát sa mu trošku posilnila artiléria – pištole nahradili ťažšie automaty á la UZI (a občas aj M-16). Katana však ostala, spolu s hŕbou iných strieborných ozdôb určených na narúšanie integrity upírskych tiel. Vrátil sa aj jeho duchovný tatko Whistler – v príbehu úplne zbytočný – v podaní Krisa Kristoffersona, napodiv znova ako človeka a nie upíra (za vlasy pritiahnuté vysvetlenie dostanete v úvode filmu). Nuž, striebrovlasý Kris je nepochybne charizmatická postava – ale jeho šteky z poslednej doby (napr. v Planéte opíc) začínajú byť trápne. Predovšetkým Whistler je v tomto filme \„deus ex machina\“ – a vytvára logické diery v boji Bladea proti… Reaperom (Kosičom? – v českej verzii Smrťákom, pozn. ĎČ). Reaperi su jediným novým prvkom filmu – väčšie zlo, kvôli ktorému sa Blade spája s upírmi – ale ani oni tomuto filmu nepomohli. Skôr naopak.

Blade II je na svete už nejaký ten čas – akurát na Slovensko dokríval až teraz. Ani na súčasnom peckami zahltenom trhu si nepočínal zle – no nebol ani hitom ako jeho predchodca. V princípe je to logické, pred ním bol Pán prsteňov a za ním Epizóda II a Spider-man, napriek tomu si však za svoj relatívny neúspech môže sám. Blade II je totiž úplne iný film ako jednotka – mystika (La Magra) sa zmenila na pseudologické vysvetlenia, krvavá elegancia (Diakon Frost) na nechutné ghúlske orgie (Reaperi) a sám Blade zmenil image z cynického zabijaka na chodiacu sekačku. Nezničiteľný hlavný hrdina nie je to pravé pre takýto film a vedľajšie postavy s nálepkou \„zabijú ma na konci filmu\“ tiež nie sú bohviečo. Ak Bladeovi navyše pomáhajú diery v logike (svetlo ohýbajúce sa za roh, keď letí tunelom stoky), dostávate hrdinu, ktorému nemáte prečo držať palce. Jedinou ako tak prijateľnou postavou je hlavný záporák. Dokonca aj hláškarom je napodiv skôr Karel Roden v úlohe upírskeho advokáta; Blade nám vybledol…

Choreografia akčných scén je vynikajúca, rovnako aj gradovanie napätia pri prenasledovaní (Reaperi upírov a upíri Reaperov), film však nemôže stáť len na slede zabíjacích obrazov. Vysvetlenia v závere majú svoju logiku – no strhnutie závoja z pôvodu upírov len zničilo atmosféru. Adrenalínu som mal počas sledovania filmu dosť – no bol som vcelku sklamaný. Nie je Blade ako Blade – a čierne okuliare nerobia hrdinu hrdinom. A katana sa takmer vôbec nedostala k slovu…

Hodnotenie – 6/10 (akčné béčko s vynikajúcimi akčnými scénami a zlým scenárom – a chýbala mi predovšetkým atmosféra)


Blade 2
Výroba: USA, Nemecko, 2002, 112 min
Réžia: Guillermo del Toro
Scenár: David S. Goyer
Kamera: Gabriel Beristain
Hudba: Marco Beltrami
Hrajú: Wesley Snipes, Stephen Dorff, Kris Kristofferson, Ron Perlman, Leonor Varela, Norman Reedus a ďalší.


17. júna 2002
Rastislav Weber
Zdroj informácií