Atlantída : Stratená ríša

Tak som bola zasa raz v kine na animovanú rozprávku Walta Disneyho. Priznám sa, spočiatku ma hnevala animácia, v ktorej sú všetci hranatí. Viem, bol to zámer, no vo svete, kde sa snažíme dokonale vyjadriť ľudské proporcie aj na kreslených postavičkách (viď Shrek), sa mi to zdalo byť čudné. Ale, napokon, animácia nie je (až taká) dôležitá, podstatný je príbeh…

Začiatok je klasika. Každý znalec dobrodružných filmov vie, aké sú problémy mladých, po dobrodružstve bažiacich hrdinov, ktorí sú na pokraji odhalenia mýtu. Milo Thatch je kotlárom v múzeu – čo je trošku zvláštne povolanie pre jazykovedca, ktorý ovláda aj atlantské kliky-háky, však? Je však presvedčený o tom, že vie, kde nájsť Pastiersky denník – kľúč k odhaleniu miesta, kde sa ukrýva bájna Atlantída. Samozrejme, papaláši z múzea ho považujú za blázna a výmyselníka a nechcú mu poskytnúť peniaze na výpravu. Vtom však nastúpi tajomný milionár, ktorý vďaka prehratej stávke s Milovym dedom musí mladíkovi poskytnúť všetku pomoc…

Kufre sú zbalené, účastníci sa naponorkujú, nasleduje zoznamka. Kuchár, lekár Sweet, odborníčka na motory Helga, Krt, Demolátor, poručíčka a vedúci výpravy, plus pár nezaujímavých a anonymných vojakov – všetci tí, ktorí prežijú cestu cez tunel a bránu do Atlantídy… Kde sa napokon (ako vždy) ukáže, že nie všetkým ide o dôkaz, že táto zem existovala a naďalej existuje. Motívom môže byť aj tajomný kryštál – zdroj moci Atlanťanov, ktorý je zárukou k obrovskému bohatstvu. A tak sa hľadanie Atlantídy mení na snahu o jej záchranu.

Užila som si kopec srandy. Príbeh je plný vtipov (Si taký chudý, že keď sa obrátiš bokom a vyplazíš jazyk, vyzeráš ako zips!) a veselých scén (Krt, ktorý sa kde môže zahrabe pod zem a slastne vzdychne, alebo Demolátor prezrádzajúci rodinné povolanie). Netreba však zabúdať, že je tento film určený najmä deťom – aspoň z dabingu mi to takto vychádza. Ja mám však pocit, že je deťom sprístupnený len preto, že je dabovaný a nie, že je dabovaný, lebo je pre deti. Povedala by som, že je to skôr animovaný sci-fi dobrodružný film – niečo ako Titan A.E. Ja, ako fan, viem pochopiť, že všetci zbytoční musia zomrieť, ale pochopí to aj bábo? Vyše dvestočlenná posádka ponorky však takto zahynúť musela – aby si Atlanťania nemysleli, že je to vojsko, ktoré ich ide napadnúť. A boj s tými zlými v štýle Hviezdnych vojen? Je to pre šesťročné deti vhodné? Možno už zo mňa hovorí staroba (mám 22), ale nemyslím si, že súčasné deti sú až tak rozumovo a emocionálne vyvinuté, aby to brali v pohode. Pre nás, veľké deti, je to však milé, zlaté a stojí to za zhliadnutie.

Dávam 8/10

Poznámka MM: Perličkou na tomto filme je nadabovanie kreslených postáv – kde si kráľa Atlantídy „strihol“ sám Leonard „Spock“ Nimoy :) Viac k postavám na obrázkoch…


20. novembra 2001
Miroslava Weberová