Aliens vs Predator

AvP nie je pre srdciarov. Slabším povahám a hlavne pri hraní v noci, so sluchátkami hrozí infarkt každú chvíľu. Vrhnime sa však rovno do toho.

Takže Predátor. Zo začiatku má absolútnu prevahu nad vojakmi čo strážia areál základne 53. Zápästné čepele, kuša a hlavne ramenné delo sú absolútne porcovacie nástroje a ani jedna obeť neostáva po vašom zásahu v jednom kuse. K tomu vám pomáha neviditeľnosť a módy videnia. Cez vstupné priestory, okolo nádherného vodopádu sa dostanete priamo do výskumného Xenobiologického zariadenia nazvaného Area 53. Vykucháte loď predchádzajúceho predátora, ktorého vojaci zajali, získate vrhač diskov a pištoľ. V security úrovni 2, čo sú vlastne ubikácie vojakov, vás vítajú všade prítomné alarmy, \„pochodujúce\“ svetlá a vyľudnené priestory, ktoré dávajú tušiť, že ide do tuhého. V priestoroch maximálnej ochrany je potrebné zničiť hardware a klietky s votrelcami sú otvorené. V obrovskom labáku plnom vlastných výskumných miestností a jednou obrovskou halou, kde je v silovom poli uväznený votrelec, podstúpite vyčerpávajúci boj s húfmi votrelcov. Unikajúc cez podzemnú továreň zamorenú votrelcami sa prebojujete do jaskynného systému. Po objavení vchodu ako do pekla sa začína Gigerova nočná mora, ktorá skončí v sále s kráľovnou. Ak ju zvládnete, sú tu pripravené ešte bonusové levely: Invasion, ktorý sa dohráva v útrobách známeho atmosférického procesora s hroziacou stratou orientácie v nekonečných rúrach a chodbách. Escape alebo útek z Yutani labu cez automatizované liahne votrelcov až ku kráľovnej… Ostatné, teda Temple, Earthood a Tyrago sú prístupné až po dohraní hry na strednú resp. posledný level na najvyššiu úroveň, čo som nemal chuť skúšať.

Teraz skúsime vojaka, ktorý sa prebúdza z nepríjemného sna na vyľudnenom výskumnom komplexe. Vychádza z roomu a vchádza do tmy. Ostávajú mu len svetlice, blikajúce červené svetlá a detektor pohybu so svojím znepokojujúcim zvukom. Celá konštrukcia je postavená okolo havarovanej kozmickej lode známej z Alien 1, ktorá je prakticky celá ukrytá v obrovských halách. Za cestou k záchrane musíte cez ten obrovský artefakt prejsť, pričom uvidíte mŕtveho zástupcu neznámej rasy za svojím ďalekohľadom presne ako vo filme.

Opustené neosvetlené priestory kolonistov oživíte nahodením agregátu a kovové chodby osvetlia chladné výbojky. V jednej kóji sa povaľuje aj šijací stroj t.j. smartgun. Tento votrelobijec s dvoma módmi paľby je neocenieľný, aj keď hrozne plytvá muníciou. Na ceste k APC pri atmosférickom procesore sa votrelci pretekajú ktorý vám skôr ohryzne kus hlavy. Keď sa vám bez akéhokoľvek náznaku pohybu alebo zvuku prilepí na ksicht facehunger (zárodok aliena), tak to je teda absolútne na posratie. Tak som sa zľakol, že som skoro vytrhol myš z USB portu. V opačne prechádzanom leveli Invasion známom z Predátora končíte nádhernou ingame animáciou pristávajúceho výsadkového člna, ktorý ak si nedáte pozor, vám sadne rovno na lebku. Ale to už ste na orbite. Začínate v dekontaminačnej komore. Na chodbách stretnete aj predátora, ktorý je “kua” tvrdý a len tak ho nepoloží pár zásahov z útočnej pušky. Po peripetiách sa prebojujete na Tyrargo – vesmírny cruiser. Posádka evakuovaná alebo MIA. Milý detail – zapichnutý nôž v stole. Asi hrali o päť prstov. V zmeti rúr pri reaktore sa votrelcom darí, cítia sa ako doma. A to ešte v hangári čaká kráľovná. Ostáva vám núdzové otvorenie priechodu do voľného priestoru s efektom vysatia všetkého čo nie je prišraubované. Mám pokračovať? A už tu máme bonusové levely. Temple – tento level si prejdite je to totiž štartovný level votrelca, Vaults, Ferarco – absolútna tma ani jeden posratý maják, takže na plno s nočným videním , Getaway – deep space terminál. Po prežitých šokoch znovu opakujem: “z Facehungerov by sa človek mohol aj posrať!\"

Takže po utretí príslušných častí tela si dáme najexotickejšiu časť hry a to za Aliena. Hranie za aliena je geniálne. Pretiahnutá perspektíva, absolútna rýchlosť pri pohybe a s jedným zahrabnutím paprčiek zrušíte naraz 3 – 4 vojakov. Fantasticky zobrazené pocity ľudí, keď vás začujú a nehovoriac o tom, keď k nim dorazíte. Strach, vzlyky, help, no no nooo. Ako si votrelec doplňuje hitpointy? Keď chvíľku zamierite na hlavu strachom paralyzovanej obete objaví sa druhý chrup a cez super efekt hlava zmizne vo vás a hitpointy znovu rastú. Nechutné ako vo filme. Ináč, vaša zraniteľnosť je dosť vysoká. Sentry guny, vojaci a hlavne oheň vám dávajú riadne zabrať. Šanca je v lození po stropoch a stenách, kde je potrebné mať 3D orientáciu, ale je to fantastické a v spojení so zbesilou rýchlosťou máte dosť vysokú šancu na prežitie. V priebehu deja opäť skončíme na Ferarcu – interiér z Alien 1, na Gateway vesmírnom prekladisku vajec a po leveli Earthbound to celé ukončí krásna animácia, kde sa v okne kozmickej lode, v ktorej je schovaný votrelec – teda vy – pomaly točí krásna modrá planéta. A aby som nezabudol, nasledujú samozrejme bonusové levely Invasion, Derelict – kde začínate pri Pilotovi vo vraku kozmickej lode, Tyrargo – rozsiahly vetrací systém kozmickej lode, Caverns a Fury 16. Za votrelca je to najzaujímavejšia časť hry, aj keď niektorým jedincom môže spôsobovať lozenie hlavou dole po stenách závratnou rýchlosťou dočasnú stratu orientácie v leveli čo ma za následok smrť a reštart.

Engine – zaujímavo spracovaná voda, obrovská rýchlosť, krásne textúry (hlavne v temple), je to občas kockaté ale to je vekom.

Zvuky sú klasické, čo je potrebné vyzdvihnúť je filmová muzika. Druhé CD je totiž Audio takže vám pobeží aj vo veži a je to orchestrálna hudba, ktorá dokonale navodzuje atmosféru hry.

Čo je však problém s veľkým P je obtiažnosť: Nemožnosť save v priebehu hry (niektorým sa to páči, ale príležitostného hráča znechutí hrať ten istý level 150 krát a pred koncom vždy exnúť), ktorú vyriešil až vymodlikaný patch, ktorý vám párkrát umožní uložiť hru…

Slovenská stránka k hre je tu: www.srsteam.host.sk


14. októbra 2002
Ján Válka