Aký je dnešný angloamerický písaný horor?

Napriek tomu, že horor je jeho fanúšikmi nazývaný najstarším žánrom modernej fantastiky (opierajú sa pri tom hlavne o Draculu, Poea, Frankensteina a Lovecrafta), nemá dnes na ružiach ustálené. V aprílovom vydaní Locusu, ktoré bolo zamerané práve na tento žáner, si môžete prečítať úplné spektrum hodnotení jeho dnešnej situácie – od melodramatického \„Horor je mŕtvy!\“ po trochu príliš optimistické \„je živý a má sa dobre\“. Teda ako to dnes s hororom v Amerike a UK je?

Knihy

O prvých vydaniach kníh z tohto žánru najlepšie hovorí fakt, že už štvrtý rok za sebou nie je dosť titulov na samostatnú kategóriu v cene Locus. Počet kníh, zahŕňajúci aj tituly pre dospievajúcich: 1995 – 193, 1996 – 122, 1997 – 106, 1998 – 110, 1999 – 95, 2000 – 80, 2001 – 151, 2002 – 112. Ako vidíme, krízový bol rok 2000, čo mohlo súvisieť so všetkými katastrofickými predpoveďami. V nasledujúcom roku sa tento počet takmer zdvojnásobil, no nárast spôsobili hlavne knihy pre dospievajúcich.

Autori

Veľké trojka amerických hororových spisovateľov patrí medzi najpredávanejších v nežánrových rebríčkoch. Stephena Kinga, Anne Riceovú a Deena R. Koontza preto vydávajú u nich (aj u nás) mainstreamoví vydavatelia (podobná situácia je v Anglicku, kde takto vydávajú Grahama Joycea, Michaela Marshalla Smitha ši Kima Newmana). Na ich literárnu úroveň sa už dostalo množstvo spisovateľov, ktorí začínali v 80. rokoch – Clive Barker, Peter Straub, Neil Gaiman, Ramsey Campbell , Thomas Ligotii, Joe R. Lansdale či Steve Rasnick Tem. Posledné dve desaťročia minulého tisícročia zaznamenali aj nástup ženského hororu – aj u nás sa dalo čítať niečo od Tanith Leeovej a Nancy A. Collinsovej, knihy od dám ako Poppy Z. Briteová, Melanie Temová či Lucy Taylorová nás snáď ešte čakajú. A minulý rok bol po dlhom čase zaujímavý aj kvalitnými debutmi v tomto žánri – za všetky stačí spomenúť prvý román Alaxandra C. Irvinea \„Scattering of Jades\“, ktorý je na hranici fantasy a hororu a získal Locus za najlepší debut. Obrovský úspech (štvrté miesto na rebríčku Publishers Weekly a predaj vyše milióna 800 tisíc kusov) dosiahla prvým románom \„The Lovely Bones\“ Alice Seboldová. S hororom či fantastikou ho však spája iba rozprávač – mŕtve dievča. Kniha práve vyšla v slovenskom preklade.

Vydavatelia

Už dlhé roky neexistujú silné edície veľkých vydavateľstiev, špecializované na tento žáner. Najlepší hororoví autori sú preto vydávaní v mainstreamových edíciách, ako píšem vyššie. Tí ostatní sa musia uspokojiť s malými vydavateľstvami. Tie sú však veľmi aktívne, ich drahé viazané, často podpísané knihy, sú fanúšikmi veľmi žiadané. Všetko to začalo vydavateľstvo Arkham House, ktoré založili v roku 1939 August Derleth a Donald Wandrai, aby vydali Lovecraftovu zbierku Outsider (minulý rok vyšla po slovensky). Odvtedy tu vyšlo množstvo perfektnej, väčšinou hororovej fantastiky, od Bradburyho, Leibera a Blocha až po Ramseyho Campbella. Ďalšími významnými small pressmi sú CD Books, ktorí vydávajú aj jediný anglickojazyčný profesionálny hororový časopis Cemetery Dance, a Subtereanen Press. Malé vydavateľstvá sú ináč v posledných rokoch jednou z najsilnejšie sa rozvíjajúcich oblastí angloamerickej fantastiky. Bez nich by neboli nie len knihy mnohých majstrov hororu, no viac – menej by aj skončili poviedkové zbierky – a to vo všetkých žánroch fantastiky.

Poviedky

Dlhoročná kráľovná redaktoriek hororu Ellen Datlowová je s minulým rokom veľmi spokojná. Pre každoročnú antológiu \„The Year’s Best Fantasy and Horor\“ (tri z nich vyšli v češtine) mohla prvýkrát od jej prvej časti pred 16 rokmi vybrať dvakrát viac ako 125 tisíc slov, ktoré má v nej vyhradené. Medzi najlepších poviedkárov v žánri dnes podľa nej okrem už spomenutých patria Brian Hodge, ktorý vraj vydal minulý rok najlepšiu zbierku poviedok, Nicholas Royle (od toho v českých antológiách jedna poviedka vyšla), Conrad Williams a Michaeel Libling. A kde poviedky vychádzajú? Okrem už spomínaného časopisu Cemetery Dance ešte v časopise Ghost Story Society pod názvom \„All Hallows\“, v malonákladových časopisoch ako The Third Alternative (Anglicko), On Spec (Canada) a Aurealis (Austrália). Druhý austrálsky časopis, Eideolon, už vychádza iba online. Hororovú poviedku však dosť často uverejnia aj v Asimov’s Science Fiction, v The Magazine of Fantasy & Sciencie Fiction či v britsklej Interzone. V hororových časopisoch však už na jeseň môže všetko zmeniť pripravovaný H.P.Lovecraft’s Ma­gazine of Horror. Medzi najlepšie antológie patrili minulý rok \„Dark Terrors 6\“, ktorú zostavili Stephen Jones a David Sutton, \„The Children of Ctuhlhu\“, redigovaná Johnom Pelanom a Banjaminom Adamsom, a malonákladová \„Leviathan Three\“ redaktorskej dvojice Forrest Aguirre a Jaff VanderMeer.

Budúcnosť

Už júnové číslo Locusu, v ktorom je zoznam pripravovaných kníh až do jari 2004, ukazuje, že to na najbližšie mesiace nevyzerá s fantastikou hrôzy v Amerike zle. Očakávajú sa romány Petra Strauba, Tanith Leeovej, Johna Shirelyho, Melanie Temovej, zbierka Ramseyho Campbella, hneď dva kúsky chystá Dean Koontz, do hororu zabŕdne aj Lucious Shepard. Z novších autorov v najbližšom čase vyjdú romány Tenarivy Dueovej, Caitlín R. Kiernanovej, zbierka Tima Lebbona. Snáď sa tak fanúšikovia tohto žánru konečne dočkajú poriadnej nádielky písaného strachu.

(podľa Locus apríl 2003)


29. októbra 2003
Martin Králik