Napriek tomu, že horor je jeho fanúšikmi nazývaný najstarším žánrom modernej fantastiky (opierajú sa pri tom hlavne o Draculu, Poea, Frankensteina a Lovecrafta), nemá dnes na ružiach ustálené. V aprílovom vydaní Locusu, ktoré bolo zamerané práve na tento žáner, si môžete prečítať úplné spektrum hodnotení jeho dnešnej situácie – od melodramatického \„Horor je mŕtvy!\“ po trochu príliš optimistické \„je živý a má sa dobre\“. Teda ako to dnes s hororom v Amerike a UK je?
Knihy
O prvých vydaniach kníh z tohto žánru najlepšie hovorí fakt, že už štvrtý rok za sebou nie je dosť titulov na samostatnú kategóriu v cene Locus. Počet kníh, zahŕňajúci aj tituly pre dospievajúcich: 1995 – 193, 1996 – 122, 1997 – 106, 1998 – 110, 1999 – 95, 2000 – 80, 2001 – 151, 2002 – 112. Ako vidíme, krízový bol rok 2000, čo mohlo súvisieť so všetkými katastrofickými predpoveďami. V nasledujúcom roku sa tento počet takmer zdvojnásobil, no nárast spôsobili hlavne knihy pre dospievajúcich.
Autori
Veľké trojka amerických hororových spisovateľov patrí medzi najpredávanejších v nežánrových rebríčkoch. Stephena Kinga, Anne Riceovú a Deena R. Koontza preto vydávajú u nich (aj u nás) mainstreamoví vydavatelia (podobná situácia je v Anglicku, kde takto vydávajú Grahama Joycea, Michaela Marshalla Smitha ši Kima Newmana). Na ich literárnu úroveň sa už dostalo množstvo spisovateľov, ktorí začínali v 80. rokoch – Clive Barker, Peter Straub, Neil Gaiman, Ramsey Campbell , Thomas Ligotii, Joe R. Lansdale či Steve Rasnick Tem. Posledné dve desaťročia minulého tisícročia zaznamenali aj nástup ženského hororu – aj u nás sa dalo čítať niečo od Tanith Leeovej a Nancy A. Collinsovej, knihy od dám ako Poppy Z. Briteová, Melanie Temová či Lucy Taylorová nás snáď ešte čakajú. A minulý rok bol po dlhom čase zaujímavý aj kvalitnými debutmi v tomto žánri – za všetky stačí spomenúť prvý román Alaxandra C. Irvinea \„Scattering of Jades\“, ktorý je na hranici fantasy a hororu a získal Locus za najlepší debut. Obrovský úspech (štvrté miesto na rebríčku Publishers Weekly a predaj vyše milióna 800 tisíc kusov) dosiahla prvým románom \„The Lovely Bones\“ Alice Seboldová. S hororom či fantastikou ho však spája iba rozprávač – mŕtve dievča. Kniha práve vyšla v slovenskom preklade.
Vydavatelia
Už dlhé roky neexistujú silné edície veľkých vydavateľstiev, špecializované na tento žáner. Najlepší hororoví autori sú preto vydávaní v mainstreamových edíciách, ako píšem vyššie. Tí ostatní sa musia uspokojiť s malými vydavateľstvami. Tie sú však veľmi aktívne, ich drahé viazané, často podpísané knihy, sú fanúšikmi veľmi žiadané. Všetko to začalo vydavateľstvo Arkham House, ktoré založili v roku 1939 August Derleth a Donald Wandrai, aby vydali Lovecraftovu zbierku Outsider (minulý rok vyšla po slovensky). Odvtedy tu vyšlo množstvo perfektnej, väčšinou hororovej fantastiky, od Bradburyho, Leibera a Blocha až po Ramseyho Campbella. Ďalšími významnými small pressmi sú CD Books, ktorí vydávajú aj jediný anglickojazyčný profesionálny hororový časopis Cemetery Dance, a Subtereanen Press. Malé vydavateľstvá sú ináč v posledných rokoch jednou z najsilnejšie sa rozvíjajúcich oblastí angloamerickej fantastiky. Bez nich by neboli nie len knihy mnohých majstrov hororu, no viac – menej by aj skončili poviedkové zbierky – a to vo všetkých žánroch fantastiky.
Poviedky
Dlhoročná kráľovná redaktoriek hororu Ellen Datlowová je s minulým rokom veľmi spokojná. Pre každoročnú antológiu \„The Year’s Best Fantasy and Horor\“ (tri z nich vyšli v češtine) mohla prvýkrát od jej prvej časti pred 16 rokmi vybrať dvakrát viac ako 125 tisíc slov, ktoré má v nej vyhradené. Medzi najlepších poviedkárov v žánri dnes podľa nej okrem už spomenutých patria Brian Hodge, ktorý vraj vydal minulý rok najlepšiu zbierku poviedok, Nicholas Royle (od toho v českých antológiách jedna poviedka vyšla), Conrad Williams a Michaeel Libling. A kde poviedky vychádzajú? Okrem už spomínaného časopisu Cemetery Dance ešte v časopise Ghost Story Society pod názvom \„All Hallows\“, v malonákladových časopisoch ako The Third Alternative (Anglicko), On Spec (Canada) a Aurealis (Austrália). Druhý austrálsky časopis, Eideolon, už vychádza iba online. Hororovú poviedku však dosť často uverejnia aj v Asimov’s Science Fiction, v The Magazine of Fantasy & Sciencie Fiction či v britsklej Interzone. V hororových časopisoch však už na jeseň môže všetko zmeniť pripravovaný H.P.Lovecraft’s Magazine of Horror. Medzi najlepšie antológie patrili minulý rok \„Dark Terrors 6\“, ktorú zostavili Stephen Jones a David Sutton, \„The Children of Ctuhlhu\“, redigovaná Johnom Pelanom a Banjaminom Adamsom, a malonákladová \„Leviathan Three\“ redaktorskej dvojice Forrest Aguirre a Jaff VanderMeer.
Budúcnosť
Už júnové číslo Locusu, v ktorom je zoznam pripravovaných kníh až do jari 2004, ukazuje, že to na najbližšie mesiace nevyzerá s fantastikou hrôzy v Amerike zle. Očakávajú sa romány Petra Strauba, Tanith Leeovej, Johna Shirelyho, Melanie Temovej, zbierka Ramseyho Campbella, hneď dva kúsky chystá Dean Koontz, do hororu zabŕdne aj Lucious Shepard. Z novších autorov v najbližšom čase vyjdú romány Tenarivy Dueovej, Caitlín R. Kiernanovej, zbierka Tima Lebbona. Snáď sa tak fanúšikovia tohto žánru konečne dočkajú poriadnej nádielky písaného strachu.
(podľa Locus apríl 2003)