ASTERIX A OBELIX: MISIA KLEOPATRA (Astérix und Obélix: Mission Cléopatre), r. Alain Chabat, Francúzsko, 2002
Comicsový svet pozná dvoch slávnych Keltov. Obidvaja ľúbia Rimanov asi ako noční televízni maniaci kódy na porno-staniciach, avšak každý z nich si to s nimi vybavuje po svojom. Zatiaľčo Sláine MacRoth z nich s bojovým pokrikom \„Kiss my axe!\“ zručne vyrába čo najmenšie kúsky v čo najväčšom množstve mozgo-krvnej omáčky, jeho menej svalnatý a viac oblečený zakanálový súkmeňovec Asterix sa rád uspokojí s tým, keď im môže sem-tam s chuťou rozbiť držku. A niekedy nepotrebuje ani to – úplne mu stačí, ak pomôže niekomu podobne antirímsky orientovanému vyhrať stávku nad Cézarom. Napríklad egyptskej kráľovnej Kleopatre…
Najprv to bol klasický comics, potom klasický kreslený film. Príbeh o Kleopatrinej snahe dokázať Cézarovi výnimočnosť Egypťanov tým, že mu prisľúbi postaviť obrovský palác za púhe tri mesiace a potom si v záujme dodržania termínu musí na túto prácičku najať trojicu (či vlastne štvoricu, ak rátame aj psa) Galov s čarovným nápojom, tak to je jedna z najklasickejších a najlepších asterixoviek. Tutatisužiaľ, vo filme nezostalo z uderzovsko-goscinnyovskej iskry a vtipu skoro nič. Namiesto ich inteligentného humoru tu máme dnes také populárne narážky (rozumej vykrádačky). Uvidíte scény parodujúce Múmiu (\„Čašník, dvoch Imhotepov!\“), Jurský park (krokouši), Hviezdne vojny, Tigra a draka, Mission: Impossible II, Pokémonov a ktoviečo ešte. Bez mučenia sa priznám, že sa mi už tento typ humoru prejedol. Prvých niekoľko filmov, kde napodobňovali matrixovské zastavené skoky (Scary Movie, Shrek, Mačky a psy…), mi pripadalo zábavných, odvtedy už pri tom škrípem zubami. V podstate je tragédia, že scenáristi odvrhli tú kopu milých a na dočúranie vtipných nápadov z najlepšieho európskeho comicsu a namiesto toho vsadili na idiotské parodovanie amerických kinohitov, pretože mali pocit, že to bude \„cool\“. Mne osobne sa už ktovieako nepozdávala ani jednotka, ale oproti Misii Kleopatra to ešte bola poctivá a k predlohe pomerne s úctou pristupujúca adaptácia. V druhej časti rýdzym asterixovčinou voňajú už iba Obelixov verný čučino Idefix, tradičná niekoľkonásobná deštrukcia pirátskej veslice a samozrejme štrajk egyptských pracantov, požadujúcich zníženie počtu rán bičom a skrátenie dvojdňového pracovného času z 36 na 35 hodín. No a pravdaže srandovné mená – najviac sa mi páčil legionár Antivirus.
Základný zákon filmovej dvojky znie: Podhoď divákovi presne to isté, čo sa mu páčilo na prvej časti, ale nech je toho viac a je to podstatne väčšie. Pre Misiu Kleopatra to platí len v tom zmysle, že Gérard Depardieu je rozhodne tučnejší než v jednotke. Triky, výprava a davové scény sú slušné, ale v prvom filme boli lepšie. Pôvabnú Laeticiu Casta vystriedala supersexica Monica Bellucci, ktorej herecký výkon spočíva hlavne v tom, že v každej scéne má iný kostým, pričom každý samozrejme čo najviac zvýrazňuje jej božské tvary. Clavier a Depardieu sa celý film len tak otrávene mocú po plátne a z potu na ich tvárach sa vytvára nápis \„Ó, Tutatis, keby som bol vedel, že ma prinútia v parochni a s prilepenými fúzami nakrúcať v tejto marockej horúčave, tak sa na tento kšeft vyfakujem!\“. Najpríjemnejší pocit vám napokon zostane z pojašeného staviteľa Numerobisa v skvelom podaní Jamela Debbouzea (predviedol sa už aj ako pomocník zelovocára v Amélii z Montmartru). Podobne ako z Roberta Benigniho v prvej časti, aj z neho srší energia, radosť z hrania a potrebné odľahčenie.
Misia Kleopatra je film, pri ktorom sa pravdepodobne budete celkom dobre baviť, ale už štvrťhodinku po odchode z kina nebudete vedieť, prečo tomu tak bolo. A keď si aj na nejakú \„zábavnú\“ scénu spomeniete, budete sa zhrozene pýtať sami seba: \„Pri Jupiterovi, na TOMTO som sa smial?\“. Áno, toto je môj prvý naozajstný \„guilty pleasure\“ film. Úprimne sa hanbím za to, že som sa bavil na takejto hovadine – a som presvedčený, že pri prípadnom druhom pozretí už sa na ňom (snáď s výnimkou dvoch-troch scén) ani nechechtnem. Každopádne si po tejto skúsenosti úprimne želám, aby sa chlapci spod Eiffelovky pozviechali a aby ďalšia rýdzo francúzska comicsová adaptácia, Janom Kounenom režírovaný mystický western Blueberry s Vincentom Casselom v hlavnej úlohe, dopadla podstatne lepšie…
Hodnotenie: 5/10