Abigail II - The Revenge

King Diamond

Kedysi dávno, zhruba v polovici osemdesiatych rokov, uzrelo svetlo sveta utešené hororové dielko s názvom ABIGAIL. Menom mŕtvo narodeného dievčatka bolo nazvané druhé sólové album KINGa DIAMONDa, člena kultových MERCYFUL FATE, ktoré sa časom tiež dostalo do metalovej siene slávy. Po hudobnej stránke naozaj vynikajúca doska, no z historického hľadiska je to až druhoradé. Celá kapela vznikla pravdepodobne len preto, aby mal Pán spevák King Diamond dostatok priestoru na realizovanie strašidelných príbehov, ktoré mu roky vírili v hlave. Písanie mu pravdepodobne príliš nešlo, a tak si vymyslel v tej dobe prevratnú novinku – začal nahrávať koncepčné dosky s uzavretými príbehmi s atmosférou skutočných hororových velikánov ako bol H.P.Lovecraft alebo je Stephen King. Prečo sa k tejto vykopávke vraciam? Pretože práve pred nedávnom vyšlo jej pokračovanie a nová Kingova doska ABIGAIL II takmer v ničom nezaostáva za svojim predchodcom!

Teda, nikdy to už asi nebude to isté. Osemdesiate roky – zlatý vek metalu – boli proste osemdesiate roky. Ale dá sa povedať, že po posledných troch-štyroch doskách, ktoré fakt za veľa nestáli, je to skutočná pecka a takmer návrat do starých časov. Zásluhu má na tom určite i ruka Andyho LaRocque, ktorý bol šéfgitaristom KING DIAMOND už na ABIGAIL I. A hoci jeho nové rify sa už nezdajú byť tak geniálne ako kedysi, stále majú ten správny feeling, neopakovateľne podfarbujúci Kingov démonický spev.

Ale hudbou sa dnes nechcem príliš zaoberať. Len pre tých, čo to nepoznajú – ak počúvate death metal, bude sa vám to zdať príliš mäkké, ak Britney Spears, zoseriete sa od strachu…

Chcem vás zoznámiť s Príbehom. Príbehom s veľkým P, pretože si myslím, že v ničom nezaostáva za mnohými podobnými v písanej forme. Dve najlepšie Kingove dosky – THEM a CONSPIRACY som rozobral už vo Fantázii, no tu mám možnosť dokázať, že príbehy na nich spracované nie sú jedinými zábleskmi génia tohto chlapíka. Bez tajomnej a skutočne zimomriavkovej muziky v pozadí sa možno nebudú zdať tak vynikajúce, ale patričný obraz určite poskytnú. Prepisovať každý detail tiež nie som schopný (takže dostanete iba kostru) a pre zjednodušenie dodržím i chronologickú postupnosť, hoci King pracuje s odkrývaním tajomstiev z minulosti omnoho ohľaduplnejšie. No dúfam, že sa aj tak pobavíte. Na tento námet na dnešnú uspávanku pre vaše deti si ja ani King nenárokujeme copyright…

Všetko sa začalo v osudný dátum 7.júna 1777, keď gróf De LaFey odhalil cudzoložstvo svojej manželky, grófky De LaFey, s Gregorym O'Brianom. Hnev a zúrivosť ho dohnali k vražde. Zhodil tehotnú manželku zo schodov a jej smrť vyvolala potrat. Šialenec stále plný nenávisti potom mŕtvo narodené dievčatko Abigail s posmechom mumifikoval a pochoval v sarkofágu v krypte pod schodmi. V roku 1782 sa gróf znova žení a onedlho na to sa mu narodí skutočná dcéra Julie LaFey. V roku 1811 gróf zomiera, no kliatba na jeho rode, za ohavnosť ktorú vykonal, ostáva živá. Jeho nešťastná dcéra Julie sa zapletie s Jamesom O'Brianom, synom Georga O'Briana, hlavou Čiernych jazdcov, a z ich aféry sa rodí syn Jonathan…

Príbeh prvého CD začína v roku 1845, keď Jonathan LaFey (27) prichádza s manželkou Miriam (18) prevziať rezidenciu po svojom starom otcovi. Už pri príchode v silnom letnom daždi oboch vystríha skupina siedmych Čiernych jazdcov pred úmyslom zostať v dome, no Jonathan sa im iba vysmeje. Mladomanželia dajú dom do poriadku a hoci prastará rezidencia dýcha čudnou strašidelnou atmosférou, nič nebezpečné ani nadprirodzené si nepripúšťajú. Až raz v noci, zatiaľ čo Miriam tvrdo spí, sa Jonathanovi zjaví duch grófa De LaFey a odhalí mu svoje strašné tajomstvo. Ukáže mu kryptu a predpovedá, že duch mŕtvo narodenej Abigal sa bude snažiť zmocniť jeho ženy. Radí mu predísť tomu jej zavraždením, no Jonathan je proti. V nasledujúce dni sa začnú diať divné veci. Stôl je prestretý pre troch, kvety v dome náhle vysychajú a zomierajú, vo zvonici sa ozýva umieráčik, hoci tam nikoho niet, a odnikiaľ sa objaví prastará drevená kolíska. Miriam stráca nad sebou kontrolu a nie je ďaleko od zrútenia. Tvrdí že čaká dieťa a neustále kolíše prázdnu kolísku. A Abigail sa skutočne postupne zmocňuje jej mysle i tela. Až keď počas jedinej noci prekoná Miriam deväťmesačné tehotenstvo, pripustí si Jonathan konečne jej posadnutie diablom. No už je neskoro volať kňaza. V závere stoja obaja zúfalí mladomanželia na úpätí tých istých schodov, na ktorých našla smrť grófka De LaFey. No než stihne Jonathan konať, zhodí ho zhmotnený duch Abigail zo schodov. Miriam zomiera v ukrutných bolestiach počas pôrodu diabolského monštra hneď na to. Ozvenu jej agonického kriku je na prekliatych schodoch každý rok v júni počuť dodnes, hovorí King. Siedmi jazdci na čele s Jamesom O'Brianom, Jonathanovým otcom, prichádzajú na pomoc neskoro. Nachádzajú iba mŕtvolu Miriam, Jonathana so zlomenou chrbticou a novonarodené dievčatko požierajúce mumifikované telíčko v sarkofágu. Odnášajú diablovo dieťa, do ktorého tej noci presídlila duša Abigail, do kaplnky v lese, kde ho za živa pribíjajú k truhle siedmimi striebornými klinmi, aby tak raz a navždy spútali a uväznili pekelné sily, ktoré vyvolal kedysi dávno gróf De LaFey…

A čo prináša nové CD?

Pokračovanie príbehu otvára hlas Jamesa O'Briana, zomrelého v roku 1852. Varovanie zo záhrobia predpovedá návrat démonického dieťaťa, Abigail LaFey, ktorá je reinkarnáciou Jamesovej, v roku 1777 mŕtvo narodenej, nevlastnej sestry. Posledný z Čiernych jazdcov však prosí o ušetrenie jej života, aby mohla dokončiť pomstu na rode LaFeyovcov, ktorá je i jeho pomstou, hoci sa týka jeho vlastného syna, a našla konečne pokoj pre svoju prekliatu dušu…

Za nočnej letnej búrku sa v zabudnutej lesnej kaplnke prebúdza k životu telo Abigail, nádhernej mladej ženy, ktorá len včera mala 18. Je zmätená a chce sa dostať domov. Blúdi tmou až narazí na železnú bránu pred prastarou rezidenciou. V tej chvíli okolo nej prebehne duch maličkého dievčatka s lampášom v ruke náhliaci sa k domu. V záblesku svetla Abigail číta nápis na bráne – Grófstvo LaFey. Stále neistá vstupuje na pozemok a holohlavý sluha Henry ju uvádza dnu. Kráčajú domom, až vstúpia do miestnosti pripomínajúcej svätyňu. Všade visia portréty mladej ženy vo veku 18 rokov, ktorej sa Abigail nápadne podobá a uprostred sedí na vozíčku Jonathan LaFey. Ten nemôže veriť vlastným očiam. Vrátila sa jeho Miriam. Vstáva o palici z vozíka, volá ju svojou pani, hladí ju po vlasoch a pritom jeden prameň bolestivo vytrhne, len aby ho mohol porovnať s tým, čo si pred rokmi skryl. Abigail sa stále len ťažko orientuje vo veciach okolo seba a nasledujúci nočný rozhovor v krypte, s duchom maličkého dievčatka, ktoré stále volá svoju mamu, a označuje sa za jej duchovnú dvojičku, ju zmätie ešte viac. Keď sa na nasledujúci deň Henryho na maličkú pýta, sluha jej prezradí, že ide o rodinného ducha, ktorý cez deň spí v krypte v noci sa túla po dome. Sluha varuje Abigail, aby dolu pod schody viac nechodila. Ešte ten večer, Jonathan zúfalo túžiaci po dedičovi zavedie do roky nepoužitej spálne svoju vlastnú dcéru Abigail, navrátivšiu sa zo záhrobia, a miluje sa s ňou. Neskúsená mladá dievčina sa podvolí, no čoskoro svoj čin oľutuje a v jej srdci vyklíči voči starému Jonathanovi ukrutná nenávisť. No hriech sa už nedá odčiniť.

Nasledujúcu noc schádza Abigali znova do krypty, odhaliť tajomstvo. Keď na starom sarkofágu uzrie svoje meno a mimifikované ostatky dievčatka vo vnútri, vráti sa jej pamäť a začína chápať súvislosti. Pohoršený Henry, ktorý ju znenazdajky vyruší, zomiera s podrezaným krkom. Rovnaký osud čaká na ďalší deň Jonathana, ktorému posadnutá Abigail namieša do večere rozdrvené sklo. Jonathan umiera v ukrutných bolestiach, za jej smiechu a výčitiek, že sa ju pokúšal zabiť, kým bola v tele svojej matky. Abigail mu ešte uštedrí zopár rán jeho palicou a potom telo zapáli pochodňou. Plamene zachvátia vozíček, závesy, celú svätyňu, a napokon v ohni zomiera i samotná Abigail. Dom horí, no dážď už neodvráti definitívnu skazu. K Abigail sa pripájajú duchovia všetkých tých, čo v dome kedy žili, a cez očistné plamene opúšťajú miesto, s ktorým boli tak dlho zviazaní. Iba úplne dole, z krypty pod schodmi, kde sa plamene nikdy nedostanú, počuť plač malého dievčatka, ktoré neustále volá svoju mamu.

No mama je na poschodí a dieťa nepočuje. Začuje ju vôbec niekedy…?


11. apríla 2002
Dušan Fabian