A vítězem se stává...

…tak táto formulka sa v sobotu 26. apríla ozývala na pražskom výstavisku asi tak často, ako pri vyhlasovaní filmových Oscarov v Hollywoode. Praha síce nezažila filmový sviatok roka (aj keď sme vraj v jednej z jej uličiek stretli známeho amerického filmového záporáka, ja som však mal oči na pamiatkach, alebo kde), ale zažila rovnako odovzdávanie cien Akadémie. A v Akadémii SF, fantasy a hororu nevyšla zasa po roku naprázdno ani naša Fantázia…

Akadémia je skoro stovka ľudí, ktorí o fantastike vedia trochu viacej ako obyčajný čitateľ. Raz za rok dostanú zoznam toho, čo vyšlo v predošlom roku a oni z toho v rôznych kategóriách vyberajú podľa nich to najlepšie. No a potom sa zídu vo veľkej sále na pražskom výstavisku v rámci medzinárodného knižného veľtrhu Svět knihy, vyhlásia výsledky a odovzdajú ceny – sošky Mlokov (podľa diela Karla Čapka Válka s mloky).

Moderátorom podujatia je už tradične Roman Lipčík, ktorý odovzdávačov cien a a hlavne ocenených vôbec nešetrí a dokáže si z nich vystreliť, alebo prinajmenšom ich zmiasť nečakanou poznámkou. A veľmi rád naznačuje – napríklad keď si išiel šéf vydavateľstva Laser Tomáš Jirkovský pre ocenenie prvýkrát, bolo mu odporučené prezuť si nejaké lepšie topánky, aby ich nezodral, lebo sa ešte párkrát vráti. Na malé pódium vyšiel nakoniec až päťkrát, z toho trikrát za knihu P. K. Dicka To je Wub, kapitáne!

Slovensko malo svoje želiezka v ohni viackrát. Najprv v kategórii \„titul mimo beletrie\“, kde bol silným kandidátom Ondrej Herec s knihou Cyberpunk. Zvíťazila nakoniec kniha O psaní od S. Kinga, aj keď sa v kuloároch hovorilo, že táto kniha si vyslúži scifistickú \„Malinu\“ za zvrzaný preklad. Ani pri výtvarníkoch sa tentoraz na Slovákov neusmialo šťastie. Cenu si predtým podávali Juraj Maxon s Martinou Pilcerovou, tentoraz si však pre ňu išiel český maliar Milan Fibiger (napríklad obálka Algar Tarch, Seržant, alebo Na ostřích čepelí). Cenu za editora/redaktora si už klasicky vyslúžil Ivan Adamovič – takého človeka by sa zišlo mať aj na Slovensku. A celkom nádejné želiezko v ohni bol fanzin OPPO scifiens SF klubu Planéta opíc, nakoniec však medzi fanzinmi zvíťazila česká Knihovnička Vakukoku, ktorá objavuje a oprašuje staré zaujímavé dielka v SF. Napríklad teraz som si od Silvera, ktorý odo mňa preberal cenu, vyslúžil fanzin so slovenským komiksom Káju Saudka \„Studňa\“ – s hlavnými postavami – karikatúrami slovenských hercov. A ešte jedna neúspešná slovenská nominácia – Nádejný nováčik/počin roka/zvláštna cena, kde bol nominovaný slovenský festival fantastiky Istrocon, zvíťazilo však vydavateľstvo BB Art a Crew za vydanie Ligy vyjímečných.

Zvláštna kategória patrí aj najlepšej slovenskej knihe – Mloka som z vlastných rúk prevzal za Sašu Pavelkovú a jej Miešancov: Bremeno. Osobne bude ocenená na Červenácone.

Medzi \„hlavnými kategóriami\“ je aj cena za najlepší časopis a tu po roku znova prišlo aj na Fantáziu. Jediný slovenský časopis získal Cenu Akadémie už trikrát – v roku 1999 v kategórii \„Počin roka/nádejný nováčik\“ a potom v rokoch 2000 a 2001 ako \„najlepší časopis\“. Túto kategóriu si v minulom roku vyskúšala aj česká Ikarie, tento rok akademici znova rozhodli, že najlepšou je Fantázia. Naše heslo – Tri roky-tri Mloky bude treba zmeniť. Napríklad na Šiesty rok-štvrtý Mlok(?)

Nepriamo však Fantázia zvíťazila ešte v jednej kategórii – najlepšou pôvodnou poviedkou sa stala poviedka Konec projektu Příliv od Jiřího W. Procházku, ktorá bola uverejnená vo Fantázii č. 22. Samozrejme ale cena patrí autorovi poviedky.

A teraz už kompletné výsledky (hrubo vyznačený je víťaz kategórie):

Najlepšia SF Dick, Philip K.: To je wub, kapitáne! (Laser-books) Banks, Iain M.: Líc a rub (Talpress) Egan, Greg: Karanténa (Návrat) Martin, G. R. R.: Písečníci (Triton) Resnick, Mike: Kirinyaga (Polaris)

Najlepšia fantasy Holdstock, Robert: Železný grál(Polaris) Kearney, Paul: Železné války (Laser-books) Lewandowski, Konrad T.: Kočkodlak Xin (Laser-books) Martin, G. R. R.: Bouře mečů 1 + 2 (Talpress) Pratchett, Terry: Zloděj času (Talpress)

Nejlepší horor Lovecraft, H. P.: V horách šílenství (Aurora) King, Stephen: Čtyři po půlnoci 1 + 2 (Beta) King, Stephen: Pavučina snů (Beta)

Nejlepší cyklus Martin, G. R. R.: „Píseň ledu a ohně“ (Talpress) Kilworth, Garry: „Králové mořeplavci“ (Návrat) King, William: „Warhammer“ (Polaris)

Nejlepší neangloamerický překlad Lem, Stanislaw: Bajky robotů (Laser-books) Lewandowski, Konrad T.: Kočkodlak Xin (Laser-books) Pilipiuk, Andrzej: Kroniky Jakuba Vandrovce (Laser-books)

Nejlepší titul mimo beletrii King, Stephen: O psaní (Beta) Binderová, Daniela a kol.: Rejstřík k Hobitovi (Straky na vrbě) Herec, Ondrej: Cyberpunk – Vstupenka do tretieho tisícročia (VSSS)

Nejlepší původní kniha Žamboch, Miroslav: Seržant (KJV) Kulhánek, Jiří: Noční klub 1 (KJV) Nesvadba, Josef: Peklo Beneš (Host) Šlechta, Vladimír: Orcigard (Straky na vrbě) Žamboch, Miroslav: Ostří oceli (Fantom print)

Nejlepší původní povídka Procházka, J. W.: Konec projektu Příliv (Fantázia 22) Dufková, Edita: Věc Elina (Mlok) Mostecký, Jaroslav: Země jeřabin (Pevnost 3)

Nejlepší (domácí) výtvarník Fibiger, Milan Bauer, Petr Krásný, Jan Patrik Maxon, Juraj Pilcerová, Martina

Nejlepší časopis Fantázia Ikarie Interkom

Nejlepší fanzin Knihovnička Vakukoku OPPO scifiens Imladris

Nejlepší editor /redaktor Adamovič, Ivan Alakša, Ivan Holan, Petr „Pagi“

Nejlepší zahraniční kniha Dick, Philip K.: To je wub, kapitáne! (Laser-books) Banks, Iain M.: Líc a rub (Talpress) Holdstock, Robert: Železný grál (Polaris) Martin, G. R. R.: Písečníci (Triton) Resnick, Mike: Kirinyaga (Polaris)

Nejlepší překladová povídková sbírka Dick, Philip K.: To je wub, kapitáne! (Laser-books) Card, Orson Scott: Hrobka písní (Laser-books) Martin, G. R. R.: Písečníci (Triton) Martin, G. R. R.: Píseň pro Lyu (Triton) Resnick, Mike: Kirinyaga (Polaris)

Nejlepší antologie Staré dobré kusy (Laser-Books) 2101 – česká odysea (MF) Mamutí kniha humoristické fantasy (Aurora) Těžká planeta (Triton) Velmistři SF 2 (Baronet/Kniž­ní klub)

Nadějný nováček / počin roku / zvláštní cena BB art a CREW za vydání Ligy výjimečných Eurocon Istrocon Janiš, Viktor za překlady Sarden

Nejlepší nakladatelství Triton KJV-Poutník Laser-books Polaris Straky na vrbě

Nejlepší původní slovenská kniha Pavelková, Alexandra: Miešanci 3a: Bremeno (Epos) Konkol, Štefan: Miešanci 3b: Krvavá pyramida (Epos) Krutohlav 2002 (SSAF/NOC)

Nejlepší překladatel Janiš, Viktor Kotrle, Petr Podaný, Richard

Cena za dlouholetou práci pro SF Čierny, Egon Adamovič, Ivan Podaný, Richard


28. apríla 2003
Ivan Aľakša