A.I. Umelá inteligencia

Stephen Spielberg

Ako hlboko siahajú naše sny? Odpovedať na túto otázku začal Stanley Kubrick, no dopovedal to až Pišta Spielberg. Aj keď to zo záverečných titulkov nie je vidieť; podľa nich sa totiž na réžii podieľal len Spielberg. A to ma dosť prekvapilo, no ako to bolo naozaj, to skutočne neviem. Sú veci medzi nebom (Kubrick) a zemou (Spielberg). No čo viem, je to, že na biele plátna prišiel dlho očakávany film A.I. Umelá inteligencia. Jeho láska je skutočná, on nie…

Nový druh robotov by mal byť snom všetkých ľudí vo svete takmer vyčerpaných zdrojov – vo svete, kde sa skutočné deti rodia len na povolenie. Robot venuje „rodičom“ dostatok lásky a vyzerá ako normálne, asi desaťročné, dieťa. David (Haley Joel Osment) je prototypom takéhoto dieťaťa – robota. Čo však má robiť, keď ho mamička neľúbi tak ako jeho „brata“ a braček navyše robí všetko preto, aby „stroj“ mamkinu lásku nezískal? Nešťastný David sa preto vydáva za svojim snom: „Prosím, urob zo mna skutočného chlapca…“

Bol stvorený robot, ktorý dokázal ľúbiť. Ako však zabezpečiť, aby bola jeho láska opätovaná? David je ochotný pre získanie matkinho citu urobiť všetko. No najprv musí byť skutočným… chlapcom. A jediný, kto dokáže meniť umelé na skutočné je Modrá víla z rozprávky o Pinocchiovi. Len ona môže naplniť sen robota ľudskejšieho ako človek. Kde však vílu nájsť?

Film A.I. pôsobí hlavne na emócie, aj keď je občas pretkaný akčnými scénami (v ktorých som si naplno vychutnávala digitálny zvuk). Pri sledovaní cesty malého Davida a medvedíka Teddyho (mimoriadne sympatický medvedík – moja najobľúbenejšia postava vo filme) môžete plakať, smiať sa a zlostiť, nadávať na nespravodlivosť a šarhov (lovcov robotov – aj keď, tí sa mi celkom páčili – svietiaci chlapi na vlčích motorkách :) A môžete sa aj diviť, prečo v takej modernej dobe ľudia v hypermodernych autách jazdia po cestach á la východne Slovensko ;-) Zvláštny koktejl kulís…

Šokoval ma však koniec, zrejme nasilu vyrobený pre potreby americkej populácie. Tých posledných pätnásť minút tam jednoducho nemuselo byť…

Mhm…, ale robot – gigolo (Jude Law), presviedčajúci ženu, ktorá to nikdy nerobila s robotom, stál skutočne za to ;-) Pozrite si, posúďte, utvorte si názor. Nie je to film, ktorý vzbudí jednotné emócie.

Dávam 7/10.


17. októbra 2001
Miroslava Weberová