7 dní života

Sebastian Niemann

Teória o vzniku tohto filmu: Jeden nemecký producent raz ráno vstal hore zadkom a rozhodol sa, že skúsi natočiť horor na americký spôsob. Brnkol teda prvému scenáristovi, ktorého našiel v diári a nakázal mu, nech čo najskôr spichne dačo strašidelné. Dotyčný scenárista v živote neprišiel do styku s hororom a tak naklusal do videopožičovne a tam si vyžiadal to najlepšie z dotyčného žánru. A tak mu nabalili Žiarenie, Úplné bezvetrie, Poltergeista, Hellraisera a zopár ďalších. Scenárista si to všetko doma pozrel, vybral scény a motívy, čo sa mu najviac páčili, a z týchto útržkov pozliepal tú svoju úžasnú story. Bolo to o spisovateľovi a jeho manželke, ktorým tragicky zomrel syn. Aby si nejako dali dokopy svoju rozsypanú psychiku, kúpili si starú barabizňu na vidieku a išli sa tam spamätávať. Samozrejme, že dom má tajomnú minulosť, a navyše stojí pri záhadnom močiari. Pani spisovateľovú čoskoro začnú po nociach strašiť hlasy a zjavuje sa jej mŕtvy synátor. Navyše manželovi začína očividne šibať a zo dňa na deň je agresívnejší…

Toto teda vypotil pán scenárista. A keďže na napísanie scenára dostal iba týždeň, použil aj túto svoju úžasnú skúsenosť a napchal do príbehu zdanlivo originálny, avšak celkom zbytočný motív o znameniach, ktoré pani spisovateľovej odrátavajú dni do smrti. Je ich sedem…

Producent vedel o hororoch ešte menej, a tak scenár odklepol a začal zháňať režiséra. Našiel Sebastiana Niemanna, ktorý očividne dostával erekcie z tvorby dvoch Davidov, Lyncha a Finchera. Spolu zohnali amerického koproducenta, a keď už mali prachy, najali hercov – takých, aby neboli veľmi drahí, ale aby mali aspoň trochu známe ksichty a mená. Jednou z nich bola Amanda Plummer, ktorú všetci poznajú z Pulp Fiction (a to je ten problém – môže frustrovanú matku mŕtveho syna hrať akokoľvek dobre, aj tak budete celý čas čakať, kedy už konečne vytasí búchačku a zareve: „Jestli se nějakej zkurvenej ocas jenom pohne, tak vás tu všechny oddělám do posledního kreténa!“). S tým všetkým potom vyrazili do Čiech, aby tam na Barrandove (lebo je to lacné) a „in location of Velke Popovice“ (lebo tam majú dobré pivo) vdýchli svojmu projektu život.

A ako to celé vyzerá? Teraz vás prekvapím: Napodiv nie až tak hrozne. Film má obstojné herecké výkony, miestami naozaj pochmúrnu atmosféru (v tomto ohľade predčí i áčkový Zámok hrôzy), a dokonca aj ten jeden počítačový efekt je prekvapivo kvalitný, neokukaný a hlavne účelný. Len keby sa tvorcovia zmohli aspoň na jeden jediný originálny nápad, či už scenáristický, alebo režijný (napríklad úvodné titulky trápne kopírujú Votrelca: Vzkriesenie).

7 DNÍ ŽIVOTA teda nie je žiadna bomba, ale na prvý (alebo jeden z prvých) echtovný nemecký horor to nie je až také zlé.

Hodnotenie: 5/10


8. mája 2001
Ďuro Červenák