100 000 tvárí Marsu vo fotoalbume misie Mars Global Surveyor

Mars Global Surveyor (MGS) bol vypustený zo Zeme pred približne piatimi rokmi 7. novembra 1996. Na orbitu Marsu vstúpil 12. septembra 1997. Po o niečo viac než štyroch rokoch obiehania okolo červenej planéty sme prijali na Zemi 100 000-i obrázok z MGS Mars Orbiter Camera (MOC). Pre porovnanie sondy Viking 1 a Viking 2 odoslali na Zem dohromady približne 55 000 obrázkov počas obdobia, v priebehu ktorého obiehali okolo planéty, t.j. od roku 1976 do roku 1980. Vikingy odoslali približne 70 GB dát, zatiaľ čo MOC odoslala 163 GB dát (po dekompresii) a s takýmto množstvom dát sa už dajú robiť zaujímavé veci. Napríklad priestorové obrázky a videá…

V roku 1976 poslala sonda Viking okrem mnohých iných fotiek aj fotku „ľudskej tváre“ (ľavá snímka). Táto fotka sa veľmi spopularizovala v médiách a tlači. A tak jeden z cieľov misie MGS bol aj tento „neobyčajný“ pahorok a 8.apríla 2001 o 20:54 (Greenvich) urobila MOC z výšky 450 km vysokorozlíšiteľnú fotku (2 metre (6.6 stopy) na pixel) (pravá snímka). Na nej celkom jasne vidno, že „tvár“ vytvorila hlavne neostrosť optiky Vikinga, súhra svetla a tieňov, uhol odfotenia – a sčasti aj naša fantázia. Bohužial, posolstvo kontaktovaniachti­vých marťanov (či ich dávny odkaz) to nie je. Na linke, ktorá je tiež aj samostatne celkom na konci tohto článku, si môžete pozriet inkriminovaný pahorok trojrozmerne (samozrejme cez dvojfarebné okuliare) a kto je náročnejší, môže si stiahnuť z jednej tamojšej „tvárovej“ linky aj veľmi zaujímavé videá – rotáciu počítačového plastického modelu „tváre“ (MPEG = 70 KB), alebo zmenu tieňov na „tvári“ počas marsovského dňa (MPEG = 79 KB).

Do dnešného dňa viac ako dve tretiny všetkých obrázkov MOC zabrali najprv pol druha roka prípravných operácií a prvý celý marťanský rok mapovania, ktorý bol starostlivo preverený, potvrdený, katalogizovaný a archivovaný v Planetary Data System (PDS) patriaci NASA. K prehliadke týchto prvých 78 000 obrázkov z MOC môžete navštíviť hlavný MOC Gallery – rozcestník.

Malin Space Science Systems (MSSS) a Kalifornský technologický inštitút zostrojili MOC s použitím náhradných dielov misie Mars Observer. MSSS riadi kameru zo svojho zariadenia v San Diegu v Kalifornii. Sondu Mars Global Surveyor riadi Laboratórium prúdových pohonov NASA spolu so svojim partnerom Lockheed Martin Astronautic zo zariadení v Pasadene v Kalifornii a v Denveri v Colorade.

Ďalšie významné linky k MGS: - hlavná stránka (+ rozcestník) missie - kvalitná nemecká stránka venovaná rôznym vesmírnym misiám - stránka s videami štartov a prieskumov misií - jedna z lepších komerčných stránok venovaná výskumu vesmíru

&nbsp Calibre


12. marca 2002
Fandom SK - PR